Mag ik met een luchtbuks op eigen bosgrond jagen?

Ik heb een kennis met een groot stuk bos (enkele honderden hectaren). Verder bezit ik ook een luchtbuks welke voldoende is om kleine dieren (zoals hazen en konijnen) humaan neer te schieten (ze vallen per direct dood, geen lijden). Ik heb al meerdere malen gejaagd in Finland en het daar geleerd van een goede vriend van mij. Ik zou graag willen jagen op kleine dieren met mijn luchtbuks op terrein van een kennis (met zijn toestemming natuurlijk) zonder jachtakte. Is dit legaal in Nederland?

Voor alle dierenliefhebbers:
-De dieren vallen per direct neer. Dit is dus niet zieliger (in mijn opinie beter) dan de bio industrie.
-Ik eet mijn dieren op. Het dier wordt dus niet verspeeld.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
5.6K

Het beste antwoord

Hieronder* een artikel betreffende de eisen welke aan een jachtgeweer gesteld worden. Ik kan me niet voorstellen dat jouw luchtbuks van voldoende kaliber is, maar goed, dat kun je het beste zelf checken.

Een voldoende krachtig wapen is uiteraard nodig om dierenleed te voorkomen.

Ook zijn bewezen schietvaardigheden nodig om (zoveel als mogelijk) te voorkomen dat een dier wel gewond raakt, maar niet onmiddellijk overlijdt.

Daarnaast is veiligheid natuurlijk érg belangrijk. Je wil niet dat een geweer op een verkeerd moment af gaat, in verkeerde handen valt of dat je per ongeluk een mens raakt i.p.v. een dier.

Voor al die zaken hierboven maakt het niets uit of je nu op eigen terrein jaagt, of op het terrein van b.v. Natuurmonumenten.

Een jachtakte is dan ook ALTIJD verplicht !

)* Artikel 7 van het Jachtbesluit (AMVB)

Geweren voor het doden van dieren en munitie voor deze geweren voldoen aan het tweede tot en met twaalfde lid.
1.Een geweer wordt slechts gebruikt door personen die in bezit zijn van een geldige jachtakte.
2.Een geweer heeft een gladde loop met een kaliber van ten minste 24 en ten hoogste 12 of een getrokken loop met een nominaal kaliber van ten minste .22 inch of 5,58 millimeter.
3.Een enkelloops hagelgeweer heeft een magazijn dat ten hoogste twee patronen kan bevatten.
4.Een kogelgeweer heeft een magazijn dat ten hoogste twee patronen kan bevatten, tenzij het is is voorzien van een grendelinrichting waarmee het wapen handmatig schot voor schot wordt geladen
5.Een geweer is niet voorzien van een geluiddemper, een kunstmatige lichtbron, een voorziening om de prooi te verlichten, een vizier met beeldomzetter, een elektronische beeldversterker of enig ander instrument om ’s-nachts te schieten.
6.Er wordt bij het doden van dieren met geweren geen gebruik gemaakt van hagel: waarvan de korrelgrootte een doorsnede van 3,5 millimeter overschrijdt, of die metallisch lood bevat.
7.Er wordt bij het doden van dieren met geweren geen gebruik gemaakt van militaire kogelpatronen , met inbegrip van fosfor- of lichtspoorpatronen, noch van kogelpatronen met volmantel niet vervormen bij het treffen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn luchtbuks is een hatsan BT65. Het kaliber van de luchtbuks is 6.35mm. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt kunnen luchtbuksen zeer sterk zijn (er zijn luchtbuksen waarmee je herten met gemak kan neerschieten). De meest belangrijke waarde om te bepalen wat de kracht van een luchtbuks is is niet het kaliber maar de kinetische energie, uitgedrukt in Joule. Mijn luchtbuks heeft een kinetische energie van 71 joule, meer dan voldoende voor konijnen en dergelijke. Bedankt voor je comment. Ik ga mijn jachtakte halen. Wel jammer dat jagen met een luchtbuks (zelfs met vergunning) illegaal is.