Is het verbod om als straatartiest op te treden in Amsterdam centrum al van kracht?

Er gaan geruchten dat men in het centrum van Amsterdam niet meer mag of zal mogen optreden als straatartiest. Ik vind er echter niks over terug op het net, en ook de politie is niet op de hoogte (zelfs nadat zij ook zelf intern hadden rond gebeld bleek niemand hiervan iets af te weten).
Dus ik vraag me af of het gewoon een gerucht is dat iemand heeft verspreid of dat het werkelijk zo is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?caseid=%7B2D01EB91-27D2-486B-826C-5F9C5B25A52C%7D Dus het mag nu zeker nog mits voldaan aan de voorwaarden.

Antwoorden (1)

Nee er is geen algeheel verbod, hoewel er wel enkele groeperingen zijn die dat voor elkaar proberen te krijgen. Het aantal plekken waar straatartiesten toegestaan zijn wordt echter wel steeds kleiner.
Zo zijn er sinds juli 2013 geen straatmuzikanten en -artiesten meer toegestaan op en rondom het Centraal Station, op de Damrak, de Damstraat en de Oude Doelenstraat. In de populaire winkelstraat Kalverstraat gold al langer een verbod. Sinds 1 december 2015 zijn de artiesten niet meer toegestaan in de Burgwallen Noord. Zo wordt de overlast voor bewoners in dit drukke deel van de binnenstad beperkt. De gemeente Amsterdam reageert hiermee op de toenemende ergernis rondom de straatartiesten.

Op de Dam is het op de meeste plekken nog wel toegestaan. Hier vind je dan ook de grootste concentratie aan straatartiesten. Je moet er wel eerst een vergunning voor aanvragen, en je aan een flink aantal regels houden.
Amadea