Iemand dringt regelmatig mijn tuin binnen, wat kan ik doen?

Sinds ongeveer een maand merk ik dat er iemand mijn tuin is binnengekomen terwijl ik er niet ben. Dat zie ik aan de schuttingdeur die op een heel rare manier (altijd dezelfde) is dichtgemaakt. Sinds een paar weken heb ik een haakje aan de schuttingdeur, dat altijd vastzit (bovenaan, voor het geval dat ik zelf naar binnen moet en het haakje erop zit... ik heb twee schuttingdeuren). Nu al twee keer is het haakje losgemaakt, niet door mij, en zit de deur weer raar dicht.

Wat kan ik doen? Ik weet dat het strafbaar is om iemands erf te betreden zonder toestemming, en niemand behalve familieleden heeft die toestemming. Ik wil weten wie dit doet, en als dat kan wil ik er werk van maken.

Ik snap dat ik er een slot op kan zetten, maar dan weet degene die het doet dat ik het weet, en kan ik er niet meer achter komen wie het doet. Als jullie me nog volgen :-)

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Camera verdekt ophangen
Amadea
8 jaar geleden
Leen of huur een camcorder die je voor anderen niet zichtbaar richt op de schuttingdeur, en laat die lopen op tijden dat jij niet thuis bent. Dan zal je er snel achter zijn wie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb begrepen dat je alleen een camera mag ophangen als het duidelijk is aangegeven bij de ingang van je tuin. Is dat niet zo?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@woordenlijst Nee, het ligt een stuk ingewikkelder maar als jij alleen je eigen terrein filmt is er niks aan de hand (als je de buurt gaat filmen ligt het idd anders). Ik zou een IP camera of wellicht zelfs webcam nemen. Camcorders zijn op een gegeven moment vol. Als je op hardeschijf op kan nemen kan je dagen opnemen.
https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=ip+camera&tbm=shop Je kan ook je smartphone als IP-camera laten dienen met een app
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pas.webcam&hl=nl
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Opnemen zou ik sowieso doen. Op eigen grond mag dat. Kan het ook een pakjesbezorger zijn die iets komt bezorgen?
Als ik er niet ben lopen ze hier ook nog wel eens achterom door de schuttingdeur en plaatsen het dan op een veilige plaats, deze mensen worden per bezorging betaald, en hebben een hekel aan opnieuw komen
Z512099
8 jaar geleden
Met de camera ga je het weten.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Camera ophangen en beelden opslaan mag sowieso. Of ze bruikbaar zijn bij een eventuele rechtzaak of als bewijsmateriaal is een tweede. Maar zelfs als je de beelden niet zo mogen gebruiken weet je dan wel een aantal feiten: 1. Wie komt in je tuin (bekende?)
2. Wat doet X in jouw tuin?
3. Hoe laat komt X? (Altijd op dezelfde tijd en dag?) Kan je hem mooi op heterdaad betrappen en hoeft X nooit te weten dat je dit te weten gekomen bent d.m.v. camera.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt allemaal! Ik heb een camera met bewegingssensor aangeschaft, en binnenkort weet ik het!
Z512099
8 jaar geleden
@woordenlijst, wij willen allemaal weten wie er nu in je tuin komt, nieuwsgierig als we zijn, kan je daar nog over berichten ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Haha, ga ik doen :-)
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Haha dat wilde ik ook vragen

Antwoorden (1)

er zijn een aantal dingen die je kunt doen, je kunt een camera ophangen, dit is toegestaan gezien het feit dat het je eigen tuin betreft, daarmee heb je ook gelijk bewijs materiaal voor de politie, indien je dan aangifte doet aangezien het inbreken is, want hij/zij betreedt de privéterrein zonder toestemming. ik hoop dat ik je goed heb geïnformeerd! als je verdere vragen hebt hoor ik het wel.