Kan de huisbaas, zonder dat hij inspectie/bewijs heeft, de schade van een huurhuis verhalen op ons?

Wij zijn de laatste 4 huurders in een woning waar 12 jaar lang studenten in hebben gewoond. Tussentijds heeft onze Huisbaas nooit controle gehad, maar wilt de gemaakte schade op de laatste 4 huurders verhalen. We hebben alles netter achtergelaten dan dat er is aangetroffen, maar door de 10 jaren heen is er het een en ander kapot gegaan. De vraag

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Dat dat kan hij altijd proberen, maar of hem dat lukt als de zaak voor de rechter komt betwijfel ik ten zeerste.

Wie eist die bewijst.
Als hij wil dat jullie zijn schade vergoeden, zal hij moeten bewijzen dat de schade nog niet aanwezig was toen jullie het huis betrokken.
Dat lijkt me zeer moeilijk. Zo niet, onmogelijk.

Ik zou in elk geval niets vrijwillig betalen.
Dat hij maar naar de rechter stapt.

Als ik jou was zou ik dit gaan bespreken in een rechtswinkel.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie. Nu hebben we de volgende update gehad. Hij is met ons, een aannemer en een deurwaarde een controle wezen doen. Daaruit bleek dat het huis in een belachelijk slechte staat was. De deurwaarder gaf aan dat het eigenlijk van de zotten was dat wij in deze woning wilde wonen. Alle schade bleek voort te zijn gekomen door het niet onderhouden van de woning. Maakt dit verder uit voor de zaak?
Edraket
8 jaar geleden
Waarom heeft hij een deurwaarder ingeschakeld?
Die komt normaalgesproken pas op het toneel als de rechter de uitspraak heeft gedaan dat er betaald moet worden en dat gebeurt niet. e deurwaarder is geen partij in de zaak. Die loopt tussen jullie en de eigenaar. Ook is hij bouwkundig geen specialist. Als ik jou was zou naar een rechtswinkel gaan. Die geven specialistisch juridisch advies en dat kost niets. Als in jouw stad er geen is kijk dan eens op onderstaande site.
http://rechtswinkel.startpagina.nl/

Andere antwoorden (1)

Ja, dat kan hij. Door dat je geen controle hebt laten uitvoeren toen je er in trok, heb je jezelf verantwoordelijk gemaakt voor de schade van je voorgangers.
tinus1969
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tenzij vraagsteller kan aantonen dat de schade al aanwezig was toen hij/zij er kwam wonen. Maar dat kun je eigenlijk niet anders dan dat dat toen samen met de verhuurder is geconstateerd of als je er toen foto's van hebt gemaakt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie. Nu hebben we de volgende update gehad. Hij is met ons, een aannemer en een deurwaarde een controle wezen doen. Daaruit bleek dat het huis in een belachelijk slechte staat was. De deurwaarder gaf aan dat het eigenlijk van de zotten was dat wij in deze woning wilde wonen. Alle schade bleek voort te zijn gekomen door het niet onderhouden van de woning. Maakt dit verder uit voor de zaak?