Hoe bekenend raad van rechtsbijstand verzamelinkomen van 2013 terwijl we pas samenwonen?

Hallo,

Wegens een geschil met de huurbaas zijn wij door het juridsch loket doorverwezen naar een pro deo advocaat.

Nu word er, om in aanmerking voor rechtsbijstand/subsidie in aanmerking te komen, gekeken naar de verzamelin inkomen van 2013.

Toen kenden mijn vriendin en ik elkaar nog niet eens, en we wonen pas sinds juli dit jaar samen.

Nu is het wel een verschil van 580 euro, die we zouden moeten betalen als ze onze inkomens van 2013 samen optelde.

Na wat zoeken op internet zijn we op de volgende website gekomen die in het laatste stuk informatie over geeft, maar het is voor ons niet echt duidelijk.

Wie kan ons vertellen of raad voor rechtsbijstand onze inkomens van 2013 bij elkaar op mag tellen.

Alvast bedankt!

Groeten Marco en Cheryl

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (1)

De raad van rechtsbijstand houdt zich aan de landelijke regelgeving. Peiljaar 2013 is voor u maatgevend. Maar er is een escape: u kunt peiljaarverlegging aanvragen. Dan telt niet het inkomen van 2013, maar van 2015.

In de bron is een toelichting geplaatst hoe peiljaarverlegging werkt en een toelichting bij de vragen die moeten worden ingevuld. Het aanvraagformulier - zie bron 2.
fisbel