Heb je in iedere land dat je een eigen zaak gaat beginnen een aparte KvK nr (van dat land) nodig?

Hoi hoi,

Stel je voor als je een eigen zaak wilt gaan runnen, maar nog niet over uit bent waar je dat gaat doen, dit zou ook evt. in het buitenland kunnen zijn. Of je wilt gaan uitbreiden (2de vestiging in het buitenland), volstaat dan de inschrijving bij NL'se KvK, of moet je in het buitenland ook bij een dergelijke instantie inschrijven? Of moet je voor iedere land apart inschrijven bij de KvK ter plaatse?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Binnen de Europese Unie zijn de Handelsregisters gebaseerd op een Europese richtlijn (2009/101/EG) en beschikken zij globaal over dezelfde basisgegevens als in Nederland. Deze richtlijn geldt alleen voor vennootschappen (bv's en nv's) in Nederland en dit betekent dat in veel EU-lidstaten het Handelsregister alleen informatie bevat over vennootschappen. Lang niet alle landen hebben ervoor gekozen om, net als Nederland, alle economisch relevante entiteiten op te nemen in het Handelsregister. Het is dus vaak moeilijk om gegevens te vinden van bijvoorbeeld buitenlandse eenmanszaken, verenigingen en stichtingen. Wel is er een Europese richtlijn (89/666/EG) die de registratie verplicht van nevenvestigingen van vennootschappen in een ander EU-land.