Zijn er consequenties voor passagiers in een auto als deze niet 'normaal' zit?

Je hebt wel je gordel om maar je zit/ligt bijvoorbeeld met een been op de achterbank. Of je hebt een voet uit het raam (zonder hinder voor medeweggebruikers).
Zijn er wetten met betrekking tot de zithouding van passagiers?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
4.9K
ronron1212
8 jaar geleden
Been uit het raam mag niet en je moet je gordel om
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Alle testen met autogordels vinden plaats met poppen in de normale zithouding. Daar zijn die gordels dus op afgestemd.
Ik vermoed dat andere houdingen minder optimaal zijn. Wie bijvoorbeeld met z'n voet uit het raam hangt (even los van het feit dat dat niet mag) zit een beetje of flink onderuit gezakt. Misschien schiet je dan onder de buikgordel door of knijpt de schoudergordel je keel dicht?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De gordel zit minder optimaal, maar bedenk ook wat er met je lichaam gebeurt als je daadwerkelijk wordt aangereden of op grote snelheid een noodstop moet maken. Je zit bijvoorbeeld met één been omhoog en naar voren tegen het dashboard of uit het raam. Wat gebeurt er dan als je bovenlichaam met grote kracht naar voren wordt geworpen? Je heup kan naar achteren uit de kom schieten, je kunt vrij gemakkelijk iets breken, de banden van je bekken verrekken of zelfs scheuren, je kniebanden, je knieschijf breken, etc. Of je zit min of meer overdwars over de achterbank, met je benen vooruit. De gordel zit dan niet waar hij hoort én je kunt jezelf niet tegenhouden met je voeten zoals je dat automatisch zou doen wanneer je gewoon zou zitten. Je kunt dus veel gemakkelijker als een soort projectiel door de auto heen vliegen. En ook wanneer alles op een lagere snelheid gebeurt en de gordels het in principe hadden kunnen opvangen, zul je in die positie veel sneller zijwaarts met je schouder en/of hoofd tegen de voorstoel knallen, waarbij je ook weer allerlei letsels zou kunnen oplopen. Hoe het wettelijk zit zou ik moeten opzoeken (is het veel te laat voor) maar voor wat betreft veiligheid is het plaatje denk ik wel duidelijk.
Castle
8 jaar geleden
Artikel 5 Wegen verkeerswet : Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd. Dit is een zogenoemde kapstokwet waaraan men verschillende dingen kan hangen als men vind dat iemand zich onverantwoord gedraagt in het verkeer volgens een politieman/vrouw.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Castle
Bekend artikel, maar hoe hinder je het verkeer of zorg je voor extra gevaar op de weg door scheef achterin de auto te zitten?

Antwoorden (1)

Jazeker.

Dergelijke gevallen vallen onder de zogenaamde 'Wet Mulder'; officieel de 'wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften'.
Om het Openbaar Ministerie te ontlasten heeft men in 1989 een flink aantal (lichte) verkeersovertredingen uit het Wetboek van Strafrecht en Wetboek van Strafvordering geschrapt en onder het bestuursrecht ondergebracht.

In het geval van het verkeerd dragen van een autogordel betreft het feitcode R535 O, gebaseerd op artikel 59 lid 7 jo. 59 lid 8 RVV 1990 van de Wet Mulder:

"de autogordel, de veiligheidsgordel of het kinderbeveiligingssysteem gebruiken op een wijze die de beschermende werking ervan negatief beïnvloedt of kan beïnvloeden (bestuurder aansprakelijk voor passagiers jonger dan 12 jaren)"

Het kan worden bestraft met een boete van € 75,-.