Krijg je je geld terug als er binnen korte tijd scheuren in je spijkerbroek komen?

Stel je koopt een spijkerbroek van 100euro en na enige tijd en slijtage komt er een scheur(tje) in is het dan gebruikelijk dat je je geld terug krijgt?

Binnen welke termijn is dat nog normaal (of juist abnormaal natuurlijk)?

erotisi
8 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K
Amadea
8 jaar geleden
Een spijkerbroek waar al snel een scheur in komt is te goedkoop geweest. Goedkope winkels geven over het algemeen geen geld terug.
Echte jeans zijn heel sterk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zie ze vaak hangen met scheuren er al in. :)
Ivana
8 jaar geleden
Dat hangt helemaal af van de winkel waar je het gekocht hebt. Dat hij duur is geweest wil niet zeggen dat hij niet scheuren kan, zelfs binnen 6 weken. (heb dit ook meegemaakt). Voor een goede klant willen ze nog weleens 'alles uit de kast trekken'.

Antwoorden (2)

Nee, je krijgt je geld niet terug.
Op spijkerbroeken wordt geen garantie gegeven. Je kunt zelf concluderen dat je dit merk beter niet meer kunt kopen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Uit : https://www.consuwijzer.nl/kleding/kleding-kopen/rechten-garantieperiode-kleding
--- - Geeft de verkoper of de fabrikant u garantie voor een bepaalde tijd? Dan noemen we dat de garantieperiode. In de garantievoorwaarden staat wanneer u precies garantie hebt. Wilt u dus weten waar u precies recht op hebt, lees dan de garantievoorwaarden. Deze staan meestal in de algemene voorwaarden, of op de kassabon. ------
Erna55
8 jaar geleden
teusvh
8 jaar geleden
De garantieperiode zegt niet veel. Een leverancier moet gewoon een goed product verkopen: conformiteitsvereiste. Als de broek van een (veel) mindere kwaliteit is dan je redelijkerwijs mocht verwachten is de leverancier verantwoordelijk voor de schade. Garantie of niet.
Hoe je dat kunt aantonen is een andere vraag. Dat gaat over het verschil tussen recht hebben en recht krijgen.
Dat is een lastige vraag. Wat heb je met die broek gedaan? Niets raars natuurlijk, maar wat als de verkoper daar niet van te overtuigen is? Als hij mee wil werken kan hij kiezen tussen reparatie, het vervangen door een nieuw exemplaar, of het ontbinden van de overeenkomst. Hij de broek, en jij je geld terug. Een tegoedbon kan/mag alleen als je daar mee instemt.
Als hij niet mee wil werken zit je in een lastige positie. Laten rusten, is mijn advies. Bewijzen dat hij een ondeugdelijk product heeft geleverd is lastig, en procederen kost geld. Ook als je wint vergoedt hij mogelijk niet de volledige kosten daarvan.
teusvh