faillissement debiteur opgeheven, ben ik mijn geld nu kwijt?

Hallo, het volgende doet zich voor: ik heb vanwege enkele redenen 2 jaar geleden geld uitgeleend, een prive lening. Na veel gezeur een rechtzaak met succes aangespannen. Ik hoor rond 9000 van meneer te krijgen, prive. Hij had een eigen zaak maar heeft faillissement aangevraagd. Alle geldzaken werden toen bij de curator neergelegd. Ik hoorde nooit van deze curator, maar nu lees ik online dat het faillissement is opgeheven vanwege gebrek aan baten. Ben ik het geld wat ik prive, dus niet voor zijn zaak, uitgeleend heb kwijt?

Toegevoegd na 3 uur:
-ik heb overigens mijzelf meerdere keren bij de curator gemeld, maar kreeg dan te horen dat alles in zijn werk werd gezet

Toegevoegd na 3 uur:
-ik heb overigens mijzelf meerdere keren bij de curator gemeld, maar kreeg dan te horen dat alles in zijn werk werd gezet

Toegevoegd na 3 uur:
-ik heb overigens mijzelf meerdere keren bij de curator gemeld, maar kreeg dan te horen dat alles in zijn werk werd gezet

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
8 jaar geleden
waarom heb je je nooit gemeld bij de curator?

Antwoorden (1)

Die kans is zeer groot maar het hoeft niet. Als de persoon weer geld heeft, rust (bij een faillissementsbeeindiging wegens gebrek aan baten) op hem nog steeds de verplichting zijn schulden te voldoen.

Dit wordt anders als de persoon gebruik maakt van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen. Als hij netjes een flinke periode een afgesproken bedrag betaalt volgens de saneringsregeling wordt de rest kwijtgescholden. Die regeling is bedoeld om iemand niet levenslang met een problematische schuld opgezadeld te laten zitten. Mensen die gebruik maken van deze regeling moeten een tijdlang op het spreekwoordelijke houtje bijten.

Bedenk verder dat een schuldeiser als bijv. de Belastingdienst voorgaat ('preferente crediteur')

Toegevoegd na 2 uur:
(Ik ben er bij de beantwoording vanuitgegaan dat de gefailleerde een eenmanszaak had. Dan is er geen scheiding tussen bedrijfsvermogen en privevermogen.. Als de gefailleerde een BV 'had', dan staat zijn zakelijk faillissement los van hem als privepersoon. In zo'n geval kunnen zakelijke schuldeisers niet alsnog hun schuld verhalen op de 'baas' van de BV in prive, tenzij sprake was van kennelijk onbehoorlijk bestuur.
Computoon