Mag je op de openbare weg rijden met een fiets die versnelling 114x8 heeft ?

met deze fiets is er een snelheid van boven de 200km/u te halen (op rollen)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Met de fiets rijden mag, voor zover mogelijk. Met lage snelheden krijg je de trappers nauwelijks rond.
Nee, je mag niet harder dan de toegestane maximum snelheid zoals die voor auto's geldt. En vlak achter een auto aanrijden mag ook niet. Dat is bumperkleven. Voor fietsers geldt ook de twee seconden afstand regel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Dat van de maximale toegestane snelheid voor auto's, heb je daar een wettekst bij?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De twee secondenregel is onveilig voor fietsers! Auto's kunnen veel sneller remmen dan een fiets.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Twee secondenregel? Als je iets beweert zet er dan meteen een link bij om het te bewijzen. Verder kun je niet bumperkleven met een fiets want je mag nooit ergens fietsen waar auto's harder mogen dan 50.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Dat klopt niet Pelle, ik ken genoeg weggetjes buiten de bebouwde kom waar een auto 60 mag en waar fietsers gewoon
op de rijbaan rijden.
Dit zijn de wetteksten m.b.t. verkeer:

Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/
Wegenverkeerswet 1994:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/

In beide wordt totaal niet over een maximumsnelheid voor fietsen gesproken.

Echter...

In paragraaf 5 van de laatstgenoemde wet staat:
“Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.”

En in artikel 19 van de eerstgenoemde wet staat:
“De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.”

Het moge duidelijk zijn dat als je 200 km/h gaat fietsen, zeker de eerste maar vermoedelijk beide artikelen overtreedt.