Wat gebeurt er als een advocaat zelf verdachte wordt in een strafzaak? Is er rechtvoor het advocatenkantoor om deze te ontslaan?

Tuurlijk krijgt deze advocaat zelf ook verdediging, maar wat zijn de gevolgen voor zijn werk?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Google orde v Advocaten . Veel zaken worden in de beroepsgroep zelf afgehandeld . Dus de orde en nog een groep bepaald of je door mag . Er waren wat akkefietjes met diverse advocaten die zeg onder de pet werden afgehandeld . De politiek eist fermer optreden . Anders zou het gewoon de rechter worden en dat doen ze nu dan ook . Zie affaire Moskovisch .

Antwoorden (2)

Dat is aan de rechter ter beoordeling. Klachten over gedrag van advocaten worden voorgelegd aan de Raad van Discipline, in hoger beroep aan het Hof van Discipline. Deze instanties toetsen de klacht aan de Advocatenwet en kunnen bij schuldig verklaring sancties aan de advocaat opleggen. Veelal komen die erop neer dat de veroordeelde advocaat uit zijn ambt wordt gezet, zoals Bram Moszkowicz is overkomen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je verdacht wordt, ben je nog niet schuldig bevonden, dat lijkt me geen geldige reden voor ontslag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad. Daarom antwoord ik ook dat de beoordeling bij de rechter ligt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een reden dat een advocaat bij verdenking van een strafbaar feit ontslagen wordt of op non-actief gesteld kan als aanblijven van de advocaat nadelige gevolgen heeft voor het kantoor.
Normaal komt een advocaat voor de rechter als verdachte als er aangifte is gedaan van een strafbaar feit.
Hij kan alleen nog niet van het tableau verwijderd worden en zelfs dat hoeft niet altijd te gebeuren. Daar beslist uiteindelijk de Raad van discipline.
Een zaak zoals bij Bram Moszkowicz is nergens mee te vergelijken. Daar spelen zulke krachten mee, die normaal bij een over de schreef gaande advocaat niet eens in beeld zijn. De flamboyante Barbertje moest hangen.
http://www.nu.nl/binnenland/3403564/hoogste-tuchtrechter-zet-moszkowicz-definitief-ambt.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit antwoord komt nog het meest in de goede richting.
Als er aangifte gedaan wordt wegens een strafbaar feit wordt het een rechtszaak. Bij de verdenking ligt het eraan om welke soort verdenking het gaat. Men kan al direct op non-actief gesteld worden. Ontslag kan ook direct volgen met als reden dat men niet meer wil samenwerken. Klachten tegen raadslieden of advocaten dient men in bij de regionale orde van Advocaten, die betreffen het zich niet gehouden hebben aan de beroeps- of gedragsregels voor advocaten.
Iemand die verdacht is kan nooit ontslagen worden: iedereen is immers onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Iemand ontslaan omdat die ergens van verdacht wordt, is dus onwettig. Afhankelijk van de aard van de verdenking kan iemand wél tijdelijk op non-actief worden gesteld. Dit zal vooral her geval zijn als de beschuldiging met het werk te maken heeft of dit direct raakt. Bijvoorbeeld een verdenking van oplichting van een cliënt, poging tot omkoping van een rechter, aanranding van een cliënt, etc.

Maar advocaten werken relatief vaak in een maatschap of zelfstandig, en dan is er geen werkgever die zoiets kan doen. In een maatschap zullen daar wel afspraken over gemaakt zijn, en de deken kan natuurlijk altijd om advies gevraagd worden of uit zichzelf advies geven, en zo'n advies zal ongetwijfeld eeg afhankelijk zijn van de aard van de verdenking en ook de sterkte van de bewijslast tot nu toe. Bij een advocaat in loondienst is het aan de werkgever die dus eventueel iemand op non-actief kan stellen zolang de zaak loopt. Maar hoe dan ook kan iemand die enkel verdacht wordt van een strafbaar feit, nooit zomaar om die reden worden ontslagen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor een advocaat die alleen al verdacht wordt van een strafbaar feit liggen de zaken wel een beetje anders. Een relatie beginnen met een cliënt is ook niet handig, terwijl het feit op zich niet eens strafbaar is.