Heeft een stiefvader rechten na de scheiding?

Ik begreep van een advocaat dat de man die met een vrouw in huwelijk treedt met minderjarige kinderen vanaf de datum van het huwelijk (voor een deel) verantwoordelijk is voor de financiele bijdrage voor de kinderen.

Maw de biologische vader kan verlaging van de kinderalimentatie vragen als de vrouw opnieuw huwt (ervan uitgaande dat de biologische vader de alimentatie plichtige is).

Mijn vraag is echter: Mocht dit (nieuwe) huwelijk helaas ook in een echtscheiding eindigen, heeft de stiefvader dan ook rechten en plichten?

Maw stel een vrouw zonder baan. Zolang ze niet hertrouwt moet de biologische vader alimentatie betalen voor de kinderen. Als ze hertrouwt lijkt het erop dat de stiefvader ook een deel moet betalen.

Als dit huwelijk eindigt, wie zijn dan kinderalimentatie plichtig?
Alleen de biologische vader (wederom voor het hele bedrag) of moet de stiefvader ook doorgaan met betalen? En kan hij dan ook een omgangsregeling claimen>

8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als het huwelijk met de stiefouder eindigt, is de stiefouder niet meer alimentatieplichtig. Tijdens het huwelijk dient de stiefouder mee te betalen aan de financiële zorg voor het kind. Hoe de berekening daarna is?
Castle
8 jaar geleden
Goeie vraag dus +

Het beste antwoord

Na de scheiding heeft een stiefouder geen wettelijk bezoekrecht meer wat minderjarige (ex)stiefkinderen betreft.
Je hangt dan van de goodwill van de biologische ouders af of je deze kinderen nog te zien krijgt of niet.
En als de kinderen meerderjarig worden hangt het van hen af of zij jou nog willen zien of niet.

Wat de financiële bijdragen betreft.
Die vervallen na de scheiding voor de stiefouder, tenzij je contractueel iets anders hebt vastgelegd.
Enkel de biologische vader blijft verplicht om bij te dragen overeenkomstig het officiële scheidingscontract.

Het staat jou uiteraard vrij om toch een financiële bijdrage te leveren indien jij dat zelf wil.

Maak er hoe dan ook het beste van!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Ik zou er aan willen toevoegen dat de volledige alimentatieplicht van de erkende biologische ouder dan weer herleeft incl. de wettelijke indexaties.
Eventuele verminderingen van kinderalimentatie tijdens het huwelijk met die nieuwe man geschieden op onderlinge afspraak en goedvinden maar geven geen wettelijk ontslag van de alimentatieplicht zoals opgelegd aan de erkende biologische ouder (vader).