particuliere woning dak lekt steeds, is dit voldoende reden om huurcontract op te zeggen?

Hallo allemaal,

mijm vriendin en ik huren sinds een paar maanden een flat( bovenste etage) bij Bako BV in Arnhem. Bij de bezichtiging van het huis zagen we lekkage sporen in de huiskamer, slaapkamer en gang. Dit werd verzekerd dat het allemaal allang opgelost was en dat ze de verf schade (verbladderd etc) zouden komen reparen. Nu 3 maanden later zijn er verschillende lekkages op de zelfde plekken geweest, en elke keer sturen ze een dakdekker die dan de boel komt "repareren" op het dak. De schade wordt steeds erger en ik begin last te krijgen van mijn longen erdoor. In het huurcontract staat dat ik het minstens voor 1 jaar moet huren voordat ik het maandelijks kan opzeggen.

Kan ik nu wel de huur opzeggen en krijg ik dan wel mijn borg terug?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bako BV zit in de gelederen met bedrijven als "Biereco Wederherverbouwing" en heeft niet zo al te beste naam: https://forum.www.radartv.nl/viewtopic.php?f=18&t=95796
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik moet inderdaad toegeven dat het geen zuivere koffie is... We hebben al een rechtsbijstandverzekering afgesloten en we gaan er een goed achteraan zitten, dit kan immers niet door de beugel.
Utrecht
8 jaar geleden
Bedenk even dat een rechtsbijstand doorgaans geen dekking geeft op situaties die reeds bestonden/plaatsvonden vóór afsluiting van de polis....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankjewel voor de tip, het leekt ons zoieso wel handig om dat erbij te hebben
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@freekfluweel Was dat niet het bedrijf dat later PicoBello BV heette?:
https://www.youtube.com/watch?v=zHq1r74YgiU
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MrTomaat Nee, want dat gebouw bevindt zich nog in NIET-omgevallen staat: http://weblog.fok.nl/weblog/491695/1/1/50/biereco-bestaat-echt.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou, je treft het, want volgens http://bako-vastgoed.blogspot.nl/ streeft BaKo Vastgoed "naar uitsluitend tevreden huurders en investeert daarom doorlopend in de verbetering van hun woongenot. Huurders willen tenslotte niet geconfronteerd worden met zaken als achterstallig onderhoud of een verwaarloosde woonomgeving." Je vraag is niet zomaar te beantwoorden. Heb je de gebreken bij bezichtiging ook laten optekenen? Dat is de eerste stap in de bewijsvoering als je voor een rechter komt te staan. Je moet ook de verhuurder officieel in gebreke stellen en melden wat de gevolgen voor hem zijn als hij het onderhoud of de reparatie niet op tijd en adequaat uitvoert. Zorg dat je schriftelijke bewijzen hebt van de ingebrekestellingen. Verstuur de klachten ofwel per aangetekende post ofwel vraag getuigen voor het feit dat je een klachtbrief hebt geschreven én op de bus gedaan. (Laat inhoud brief en het op de bus doen op de foto zetten). Voor zover ik kan oordelen ben je het station van de huurcommissie al gepasseerd. Deze kunnen een huurverlaging voorstellen, maar dat kost veel tijd en de verhuurder dwingen reparaties uit te voeren kunnen ze niet.
Als ik jou was zou ik een (gratis) adviesgesprek aanvragen bij een advocatenkantoor dat gespecialiseerd is in huurrecht.
Je kunt wel naar het Juridisch Loket gaan, maar eigenlijk is het enige dat ze kunnen doen je doorsturen naar een advocaat.
Ik waarschuw ook alvast voor advocaten via de rechtsbijstandsverzekering. Die hebben, als ze je eenmaal als klant binnen hebben, weinig motivatie meer om veel voor je te doen. Hun salaris komt toch wel binnen. Een goede advocaat kost wel wat, maar kan je ook een inschatting geven van hoeveel tijd (en dus geld) de zaak gaat kosten.
De zaak lijkt me zo dringend dat er een kort geding moet komen. Hoewel ikzelf een vergelijkbare ervaring heb waarin de gedaagde zo schrok van de brief van mijn advocaat dat deze eieren voor zijn geld koos.
Succes!

Antwoorden (1)

Dat je een huurcontract pas na een jaar maandelijks kunt opzeggen, dat klopt inderdaad. Of dat ook geldt als er lekkage problemen zijn, die niet afdoende verholpen worden, daarover lijkt mij je vraag te gaan. Ik weet wel dat dát een grond kan zijn om in aanmerking te komen voor huurverlaging [huurcommissie].

Ik zou @marcodew naar het Juridisch Loket stappen en mijn problemen/ vragen daar neerleggen. Zij weten veel. Eventueel naar of een sociaal raadsman[gratis/afhankelijk van inkomen] dan wel [betaalde] advocatenpraktijk bellen. Soms is de eerste afspraak gratis. Eventueel kun je online vragen stellen.
https://www.juridischloket.nl/

[Heb hier geen ervaring mee.]
http://www.rechtswinkel.nl/vraag-stellen

[Hier ook geen ervaring mee]
http://www.advocaten.nl/gratis-online-juridisch-advies/

[Uit de link]
Onderhoudsgebreken
Heeft de woning ernstige onderhoudsgebreken, dan moet de huurder deze zo snel mogelijk melden bij de verhuurder. Dit kan met de modelbrief Melding gebreken aan woning (pdf).

Ernstige onderhoudsgebreken kunnen aanleiding zijn voor tijdelijke huurverlaging. Een overzicht van dit soort ernstige onderhoudsgebreken staat in het Gebrekenboek van de Huurcommissie. U vindt dit Gebrekenboek op de pagina Publicaties
https://www.huurcommissie.nl/onderwerpen/onderhoud-en-gebreken/

Als je nou niet onder het contract uit komt, zou je achter huurverlaging aan kunnen gaan [huurcommissie voorbeeld hierboven]. Vergeet ook niet als je inderdaad problemen met je longen krijgt, om dit te vermelden. Mogelijk met een medische verklaring van de huisarts[?]