Bier drinken op straat, mag dat?

Op koninginnedag zie ik altijd heel veel mensen bier drinken op straat. Maar op de andere dagen van het jaar zie ik dat bijna nooit.

Daarom mijn vraag: mag je op straat, of in een openbaar park, bier of andere alcoholische dranken drinken, of is dat verboden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
12.6K

Het beste antwoord

Bij wet is verboden dronken over straat te gaan maar het drinken van alcohol niet. Het kan wel met een APV verboden zijn gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

In de binnenstad van Rotterdam niet in ieder geval!
Daar is het verboden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt aan de gemeente. Dus zeer verschillend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, het is verboden, en je krijgt een boete van ± 50 euro, en je raakt je drank kwijt.
maar als je openbaar dronken bent, is het nog duurder ± 75 euro.

(in de link, moet je niet de eerste lezen, maar wel wat verder kijken.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat mag niet. Je mag officeel niet auto rijden, fieten en niet te voet(alleen onder begeleiding van 21+ nuchtere persoon) als je meer dan o,5 promillage hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dit is onjuist. De gemeente bepaalt per verordening (bijvoorbeeld de APV) in welke gebieden van de gemeente het wel of niet is toegestaan te drinken op straat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag niet onder invloed van drank over straat lopen, want je mag niet onder invloed deel nemen aan het verkeer, daar hoort ook lopen bij. Tenminste dat heb ik geleerd met mijn diploma cafebedrijf en sciaal hygienne
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hebben het hier niet over onder invloed over straat lopen, maar op straat drinken. Als ik met een geopend blikje bier op straat loop hangt het van de APV af of ik daarvoor bestraft kan worden of niet, bijvoorbeeld bij mij in de straat mocht dat (tot voor kort), maar in de binnenstad waar ik woon niet. Als ik dat blikje op zou hebben gedronken ben ik nog niet in een toestand die bij een eventuele rechtszaak door de rechter bestempeld kan worden als onder invloed (wat inderdaad niet zomaar mag, dan loop je het risico i.v.m. openbare dronkenschap gepakt te worden), maar heb ik wel gedronken op straat en over dat laatste gaat het hier.
Ik denk dat het per gemeente verschillend is...

net als dat er verschil is of je onder het lopen een enkel biertje drinkt óf dat je in een groep in de stad hangt of in het park je helemaal klem aan het zuipen bent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plus sterk antwoord
In veel gemeentes staat in de algemene plaatselijke verordening dat je op straat geen alcohol mag drinken.

Voor straatfeesten op koninginnedag, bevrijdingsfestivals, carnaval etc., wordt er meestal een vrijstelling afgegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
doe jij ook aan mee zeker Weet dat de laatste dagen zwaar zullen zijn. 2 De mensen zullen egoïstisch zijn, geldzuchtig, zelfingenomen en arrogant. Ze zullen God lasteren, geen ontzag tonen voor hun ouders, ondankbaar zijn en niets heilig achten. 3 Ze zullen harteloos zijn, onverzoenlijk, lasterziek, onbeheerst en wreed. Ze zullen het goede haten 4 en onbetrouwbaar, roekeloos en verblind zijn. Het genot zullen ze meer liefhebben dan God,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat ik teveel van de (mogelijk beoogde) context mis om te begrijpen wat je hiermee wilt zeggen Eddy.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blijkbaar dat-ie al iets te veel biertjes gehad heeft ?? ;-)
Of rode wijn natuurlijk....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2 Timotheus 3 - het verband ontgaat me alleen een beetje....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat koninginnedag een teken is van de naderende apocalyps, en dat ik volgens eddy persoonlijk mijn steentje bijdraag aan het naderende einde. Eigenlijk, eddy, is koninginnedag niet echt my cup of tea. Als jij wilt denken dat een feestje een teken is dat we in de laatste dagen zijn, ach, daar maak je het alleen jezelf moeilijk mee. Pak eens een biertje, misschien wordt je daar wat relaxter van!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eddy: "Tang, Varken" maak daar maar eens een mooi spreekwoord van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ehmm, al is een varken een lelijk ding, hij kan nog steeds niet met een tang overweg vanwege gebrek aan duimen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke, ik had meer woorden moeten geven :)
Leuk spreekwoord, ik ga hem onthouden :)
Het is verboden om op straat alcoholische dranken te drinken. Een vriend van me heeft er laatst nog een boete voor gehad. Echter wordt er tijdens bijvoorbeeld Koninginnedag een soort van gedoogbeleid ingesteld. De politie heeft op zo'n dag al genoeg te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je antwoord is onjuist, het is niet per definitie verboden, dat bepaalt de gemeente namelijk en die mag ook bepalen dat het wel toegestaan is.
Mag niet, alleen op terassen van horecagelegenheden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons in de kroegenstraat mag het wel op Koninginnedag,
althans, tot 20 uur...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee ....de meeste mensen kunnen zich dan niet gedragen ,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk een in de APV (Algemene plaatselijke verordening) van je gemeente wat er geregeld is. Het valt in ieder geval nooit onder de verkeerswetgeving omdat de wetgever er voor gekozen heeft dat alleen strafbaar te stellen voor bestuurders, dus ook fietsers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bier drinken opstraat mag niet, omdat dit verboden is bij gemeentelijke wetgeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat mag niet. Op Koninginnedag gelden plaatselijke verordeningen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de ene gemeente mag het wel de andere weer niet

niet te peilen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie tegenwoordig steeds vaker van dan verbodsborden met een bierglas er op.
Ik kan er geen plaatje van vinden.
Maar waar zo'n bord hangt, mag je dus niet over straat met een alcoholische drank.

En verder mag het in Nederland wel op de meest plaatsen.