Mag de politieagent dit doen? (fictie-situatie)

Stel, een politieagent houdt je aan en bekeurt je wegens 40 km te hard rijden. Je wilt hem omkopen. De agent zegt: 'Omkopen gaat je niet lukken, maar het geld is welkom.' Dus hij geeft je gewoon een boete, maar hij neemt het geld gewoon MEE. Mag een agent dit doen?

Dit is een fictie situatie.

Toegevoegd na 8 minuten:
Dank voor de eerste 2 antwoorden, maar de burger probeert de agent OM TE KOPEN, dus ik dacht dat dan de burger ook daardoor een etra straf krijgt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4K
niko
12 jaar geleden
als je de vraag goed voorbereid en duidelijk stelt,hoef je geen hoofdletters te gebruiken,dat is schreeuwen.we zijn niet doof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
overdreven hoor niko. Het is gewoon een duidelijke vraag en het zijn maar 4 woordjes CapsLock.
niko
12 jaar geleden
Als je duidelijk formuleert hoef je niet te schreeuwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ook gewoon een duidelijke vraag.
niko
12 jaar geleden
duidelijk vragen behoeven niet na 8 min.al een toevoeging.duidelijke vragen bevatten geen overbodige informatie.duidelijke vragen hoeven niet geschreeuwd te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niko, zeik eens niet zo..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaaaa niko..
Ik vind het een leuke fictie situatie, Sherlock.
niko
12 jaar geleden
ja,schrijf je met 1 a.
niko
12 jaar geleden
met de vraag "an sich"is ook niks mis.

Het beste antwoord

nee dat mag de agent niet,dat is corruptie.
de agent kan en mag jou wel extra bekeuren wegens poging tot omkoping.

Toegevoegd na 2 uur:
In het Wetboek van Strafrecht is in de artikelen 177, 177a en 178 het omkopen van ambtenaren en rechters strafbaar gesteld (actieve omkoping). De artikelen ...
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik mag je niet, maar het is wel het beste antwoord. 10 punten.

Andere antwoorden (3)

Natuurlijk mag dat niet! Dat is gewoon diefstal. En dan kun jij aangifte doen tegen die agent. Wat wel lastig zal zijn, want een agent wordt vaak betrouwbaarder geacht dan een burger
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is geen diefstal als je het zelf aanbied..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het geld wordt vrijwillig gegeven, kan dus nooit diefstal zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een politieagent mag geen geld aannemen, dat is een wettelijke regel ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het wordt gegeven onder een voorwaarde. De agent accepteert die voorwaarde niet, dus geef je het ook niet, maar neemt hij het. Dat is wat men algemeen jatten noemt.
Nee natuurlijk mag een agent dit niet doen. Er bestaat zoiets als integriteit en een ethische code. Wij als burger moeten kunnen vertrouwen op de 'sterke arm'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat mag niet.
Een agent mag de boete uitschrijven en zou je kunnen/mogen aanhouden voor omkoping. Zodra hij het geld aanneemt maakt hij zich schuldig aan de door hem afgelegde eed/belofte en is hij strafbaar aan corruptie/niet integer gedrag. Iets waar normaliter onvoorwaardelijk ontslag binnen de overheid.
De gevolgens voor de burger zouden een strafbaar feit kunnen opleveren en strafverhoging echter dat laatste kan alleen maar per geval worden bekeken door het OM en worden opgelegd. Het ligt er ook aan hoe het strafbare feit boven water komt, door de "klokkenluider" of door derden.