Is karaktermoord plegen strafbaar?

karaktermoord, karakter, moord

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
17.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat is dat?
Amadea
8 jaar geleden
Zie http://www.goeievraag.nl/wetenschap/taal/vraag/104782/bedoeld-karaktermoord ,@kees52
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij niets meer dan laster..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een ouwe vraag, maar nog bruikbaar. Ter toelichting.
http://www.goeievraag.nl/wetenschap/taal/vraag/104782/bedoeld-karaktermoord Karaktermoord is als smaad of laster strafbaar. Je haalt doelbewust iemands goede naam omlaag, zonder dat daarvoor een gegronde reden is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In reclames is het strafbaar dacht ik

Antwoorden (1)

Karaktermoord is een manier om iemand een slechte naam of imago te bezorgen.
Dit kan op verschillende manieren: het in het openbaar belachelijk of onzeker maken van iemand (dat is meermaals gebeurd met Emiel Roemer van de SP tijdens TV debatjes).
Dat is op zich niet strafbaar.

Maar het kan wel strafbaar zijn als het gaat om het moedwillig beschadigen van iemand door smaad en laster. Ook daarmee wordt het imago van iemand "vermoord" maar dat heeft dan veel verdergaande consequenties voor die persoon zoals baanverlies, instabiliteit, zelfmoord enz.