Kun je aandeelhouders verplichten hun aandelen in je bedrijf terug te verkopen?

aan het bedrijf en op die manier het bedrijf non profit maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedenk me net dat als een bedrijf gewoon simpelweg besluit non profit te worden, dat dan de aandeelhouders vanzelf weg gaan.

Het beste antwoord

Nee.

Je kunt wel aanbieden de aandelen terug te kopen. En je kunt zelfs je als bedrijf besluiten om non profit te worden. Echter zolang je aandeelhouders hebt zullen zij hier wel mee in moeten stemmen anders gebeurd het alsnog niet.

De uitzondering is wanneer het specifieke aandelen zijn waarbij bij verkoop al duidelijk is gemaakt dat het bedrijf ten alle tijde het recht heeft de aandelen terug te kopen. Maar het lijkt mij dat dat hier niet de bedoeling is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, indien de statuten dit niet bepalen in principe niet. Er zijn wel procedures om een aandeelhouder die het belang van de vennootschap schaadt uit te stoten of indien er een aandeelhouder is die 95% van de aandelen bezit de andere aandeelhouder te laten uittreden.

Wel kan een besluit tot intrekking van de aandelen door de vergadering van aandeelhouders worden genomen. Dit kan met aandelen die de vennootschap zelf houdt en met andere aandelen indien de statuten van de vennootschap bepalen dat intrekking van aandelen met terugbetaling mogelijk is. Wat eventueel nog een mogelijkheid zou kunnen zijn is middels een statutenwijziging de mogelijkheid te creeeren om toch nog de aandelen te kunnen intrekken met terugbetaling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de aandeelhouders dat niet willen, wordt het heel moeilijk, zo niet ondoenlijk om dat te bereiken. Of ze willen verkopen hangt ook af van de prijs die je bereid bent te betalen. Als dat te duur wordt, kun je beter opstappen als bestuurder en een stichting oprichten.