Mag een tankstation op de "grote prijzenzuil" een andere prijs tonen dan aan de pomp?

Ik was in Duitsland. Daar tankte ik bij een onbemand tankstation. Aan de straatkant, tevens de in- en uitgang, stond een hoge zuil waarop in grote cijfers de prijzen stonden van de diverse brandstoffen. Deze prijzen waren de enige prijzen die vanaf de weg te zien waren.

Diesel kostte volgens die grote zuil € 1,349 per liter.

Aan de pomp verscheen de prijs pas nadat ik mijn betaalpas had ingevoerd en een brandstof had gekozen. Nadat ik daar voor diesel had gekozen en de pomp tankklaar was, verscheen op het schermpje van de pomp de prijs: € 1,369 per liter. Dit was de prijs die ik daadwerkelijk betaalde.

Er was maar één soort diesel, dus daar kan het niet aan hebben gelegen. Er was ook geen enkele andere brandstof die ofwel € 1,349 per liter, ofwel € 1,369 per liter kostte.

Mijn vraag is nu: mag een tankstation op de "grote prijzenzuil" een andere prijs tonen dan op de pomp?

Cryofiel
9 jaar geleden
in: Wetgeving
4.5K

Het beste antwoord

Hoe de wetgeving in Duitsland hierover luidt, weet ik eerlijk gezegd niet maar die zal net als in veel EU landen op veel punten overeenkomsten hebben en deze handelwijze verbieden.

De pomphouder of de exploitant moet er voor zorgen dat de gecommuniceerde prijzen voor zijn producten ook afgerekend worden.

Het zelfde geldt voor bijv. winkels die in de etalage een artikel voor X prijzen maar aan de toonbank Y afrekenen. Dat mag dus niet.
De klant moet er vanuit kunnen gaan dat de aangeprezen prijs ook de juiste is.
Het verschil komt dan altijd ten goede van de klant tenzij er een aannemelijke fout in de prijsstelling is gemaakt waarvan de klant kan weten dat die niet kan kloppen, bijv. een komma teveel naar links .
Maar dit geldt dan voor producten die veel te goedkoop worden aangeboden.

Bij brandstoffen draait het verschil om enkele centen of tienden daarvan per liter.
Maar ook dan geldt dat de verkoper de eerst aangeboden prijs mag rekenen en niet een hogere prijs, ook al is die per dag veranderlijk. De verkoper weet dat hij met veranderlijke prijzen handelt en moet deze dan ook correct aan de klant communiceren. Als hij dat doet door middel van een prijszuil aan de weg dan gelden de daarop vermeldde prijzen.
Hij heeft dan ook de optie om geen gebruik te maken van een prijszuil.
Dan leest de klant de prijzen direct af bij aanvang van het tanken.
Iedere pompinstallatie moet verplicht een display hebben waarop de literprijs van het gekozen product wordt weergegeven.

Als klant hoef je hierover geen rechtszaak te beginnen om je gelijk te halen.
Simpel een foto maken van de prijszuil en een kopie van je tankbonnetje met een klacht naar de exploitant van het tankstation doen meestal al wonderen.
Zeker als je in je klacht vermeldt dat je publicitaire stappen zult ondernemen als je klacht niet afdoende naar tevredenheid wordt afgehandeld.
In deze tijd van moordende concurrentie is negatieve publiciteit het laatste waar ze op zitten te wachten....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Natuurlijk niet:

Een koopovereenkomst komt tot stand door een aanbod van de verkoper, alsmede een aanvaarding van dit aanbod door de koper (art. 6:217 lid 1 BW). Voor een geldig aanbod is het juridisch noodzakelijk dat de wil en de verklaring van de verkoper met elkaar overeenstemmen. Voor een geldige aanvaarding is noodzakelijk dat de wil en de verklaring van de koper met elkaar overeenstemmen (art. 3:33 BW).

Bij de koper zullen wil en verklaring zeker met elkaar overeenstemmen, hij is immers wel geïnteresseerd in een koopje. Bij de verkoper ligt dit anders. De verklaring (de te lage prijs) stemt immers niet overeen met zijn wil (verkopen tegen een redelijke prijs). De verkoper dient zich hier dus op het standpunt te stellen dat er geen sprake is van een geldig aanbod, doordat zijn wil ontbreekt.

Echter, ondanks het ontbreken van de wil van de verkoper, kan hij toch aan de overeenkomst gebonden zijn, namelijk wanneer er sprake is van een gerechtvaardigd vertrouwen bij de koper (art 3:35 BW). Oftewel: Mocht de koper er op vertrouwen dat het aanbod geldig was, of had hij (moeten) kunnen begrijpen dat er sprake was van een verkeerde prijs. Bij de beantwoording van deze vraag moet volgens de jurisprudentie uitgegaan worden van een gemiddelde geïnformeerde consument. Van en dergelijke consument mag worden verwacht dat hij op de hoogte is van de globale prijzen en dat grove afwijkingen dus opvallen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar dat je de wet aan je zijde hebt wil nog niet zeggen dat je makkelijk gelijk gaat krijgen. Voor die paar centen zal iemand namelijk niet zo snel een rechtzaak beginnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Het gaat me ook niet zozeer om mijn nadeel. Ik heb ongeveer 40 liter getankt, en bij dit prijsverschil ben ik dus voor € 0,80 opgelicht. Die 80 cent zijn natuurlijk niet de moeite waard. Ik vond het echter dermate opvallend dat ik benieuwd werd naar het achterliggende principe. Mag dit, of mag dit niet (aan de pomp werd immers wel de juiste prijs getoond, dus ik had nog van de koop kunnen afzien door niet te tanken). Je hebt een goed antwoord gegeven op die vraag - waarvoor dank.
jc54
9 jaar geleden
Helaas is dat niet altijd zo.
Met de sterk wisselende brandstofprijzen kan dat inderdaad wel eens voor komen. Vooral bij oudere tankstations, waar de reclamezuil en de pomp (v.w.b. de prijzen) niet aan elkaar gekoppeld zijn.
Dat de werkelijke prijs pas verschijnt, na dat jij je pas gebruikt hebt en de juiste brandstof hebt gekozen, kan kloppen, simpelweg omdat eerst bekend gemaakt moet worden welke brandstof gewenst is en het activeren geschiedt m.b.v. een betaalpas.
Op dát moment kan je nog besluiten om NIET te tanken als je het niet eens bent met de prijs. Als je wél gaat tanken, betekent dat automatisch dat je de literprijs accepteert.
De pompen zelf worden meestal aangestuurd door de leverancier van de diverse brandstofsoorten. De reclamezuilen niet.
jc54
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Enkele opmerkingen als reactie. Het betreffende tankstation is gloedjenieuw. Op Google Maps is nog grasland te zien, op Panoramio zie je de vrachtwagens af en aan rijden om het tankstation te bouwen. De werkelijke prijs verschijnt inderdaad op het schermpje van de pomp. Die prijs is echter dermate klein en onopvallend, dat vrijwel niemand daar naar zal kijken.