Mag je in Nederland met een Mini segway rijden?

Voor een normale segway moet je volgens mij een vergunning vragen om over straat te rijden. Maar dit is soort van een mini segway of ook wel een two wheel self balancing scooter.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Het beste antwoord

Ja, dat mag.

Ik kan echter nergens vinden dat je een vergunning nodig hebt, wel een verzekering.

Sinds 1 juli 2008 is het gebruik van de segway op de openbare weg toegestaan. Je mag er alleen mee op het fietspad rijden of op de rijbaan indien er geen fietspad is. M.a.w.: je moet je aan de regels voor fietsers houden. Je mag daarbij niet sneller dan 25 km/u. Gebruik maken van het voetpad is met een segway niet toegelaten (uitgezonderd gehandicapten).

Ter info:
In België: kan je segway sneller dan 18 km/u dan wordt het volgens mij als bromfiets beschouwd en zijn de regels daarop van toepassing. Kan de segway op een horizontale weg maximaal 18 km/u dan gelden de regels voor gemotoriseerde voortbewegingstoestellen en:
- wordt je niet als een bestuurder beschouwd indien je niet sneller dan stapvoets rijdt: je dient je dus als voetganger te gedragen en je op het trottoir te begeven.
- dien je de regels voor fietsers te volgen wanneer je sneller dan stapvoets rijdt en rij je dus op het fietspad of bij het ontbreken daarvan op de rijbaan.

Ook andere weggebruikers moeten je dan als voetganger respectievelijk fietser beschouwen.