Wat is de geldigheidsdatum van een paspoort/ID-bewijs?

Is de geldigheidsdatum op een paspoort of ID een 'tot en met' of 'tot' datum? Oftewel: als er een datum van 11 augustus op staat, mag ik mijn ID dan nog gebruiken op de 11e?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Antwoorden (2)

Ja, de vermelde expiratiedatum is de laatste dag waarop het paspoort nog geldig is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In theorie mag je jouw ID of paspoort bewijs op de 11e nog steeds gebruiken.

Echter...
in de praktijk zal je altijd iets eerder een nieuw ID of paspoort bewijs hebben omdat de aanvraag van een nieuw bewijs op tijd dient aangevraagd te worden en de officiële instanties nemen niet het risico dat jij door hun toedoen te laat over een nieuw en geldig bewijs beschikt.

Als je wil reizen dan wordt er vaak vermeld dat jouw ID of paspoort bewijs nog minimum 3 maanden geldig is.
Dit om te vermijden dat jij pas na het verstrijken van de geldigheidsdatum terug zou willen reizen.
Die 3 maanden slaan op de maximum termijn die je in bepaalde landen mag verblijven als toerist.

Dus liever niet de kantjes er af willen lopen als je niet in de problemen wil geraken.

Liefs en fijne dag nog!

xxx xxx xxx