Kan je met een Nederlands paspoort/verblijfsvergunning in Belgie een appartement huren en je in die gemeente inschrijven?

Wij willen een jaar in Belgie gaan wonen ivm studie. Ik ben houder van een Nederands paspoort en mijn vriendin heeft een Nederlandse verblijfsvergunning.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Antwoorden (1)

Jij: ja, dit is mogelijk. Een Nederlands paspoort/ID is nodig, maar niet voldoende. Bij langer verblijf dan 3 maanden is ook een ziektekostenverzekering verplicht. Dit zal doorgaans geen probleem zijn, aangezien dit in NL ook verplicht is. Ook moet je bij langer verblijf kunnen aantonen dat je over bestaansmiddelen beschikt (dwz genoeg geld hebt om geen beroep te hoeven doen op de sociale voorzieningen van België).
Je vriendin: ook mogelijk, maar wellicht moet je voor haar ook een verblijfsvergunning in België aanvragen. Overigens biedt de Nederlandse Rijksoverheid de mogelijkheid om een EU-verblijfsvergunning aan te vragen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je reactie!! Kan ze gewoon zo'n EU verblijfsvergunning aanvragen of moet ze dan eerst 5 jaar haar nederlandse gehad hebben?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als ik zo onderstaande bron lees (eveneens via bovenstaande link van Rijksoverheid.nl verkregen), dan moet je eerst 5 jaar in een EU-land hebben verbleven om met de status van 'langdurig ingezetene' ook in een derde land te mogen verblijven.
Maar eventueel kan je e.e.a. even navragen bij Rijksoverheid hoe dat zit, aangezien je vriendin nu al een Nederlands verblijfsdocument heeft.
http://europa.eu/legislation_summaries/justice_freedom_security/free_movement_of_persons_asylum_immigration/l23034_nl.htm Ik bedenk mij trouwens nu pas dat je vriendin mogelijk ook als student naar België gaat. In dat geval zal onderstaande link van het Belgische consulaat ook van belang kunnen zijn. Wellicht een goed idee om ook bij hen te informeren naar de mogelijkheden; neem daarbij mee dat je vriendin al in het bezit is van een Nederlands verblijfsdocument.
http://diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/Naar_Belgie_komen/Studeren_In_Belgie/