Is het legaal om je studieboeken te lenen en vervolgens te fotograferen (eigen gebruik)?

Is het legaal om je studieboeken van de mediatheek te lenen en ze vervolgens bladzijde voor bladzijde te fotograferen?

Slechts voor eigen gebruik.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zou wel een kopiëerapparaat gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kreeg mijn boekenlijst voor dit jaar en deze bleek dus meer dan 900 euro te zijn (en dan de aanbevolen boeken weggelaten). Toen bedacht ik me: ik kan deze boeken net zo goed met mijn iphone fotograferen. Ik maakte een testfoto van een oud boek en zag dat het prima gaat om via zo'n schermpje te lezen (moet je het scherm wel kantelen; je hoeft dan alleen nog maar te scrollen). Ik ga het niet kopiëren. Dat kost me ook weer handenvol met geld. Gewoon even een paar dagen zoet zijn met dit 'rotklusje' en ik heb het hele jaar door boeken!

Antwoorden (3)

Ja, dat is in dit geval volgens de Auteurswet toegestaan. Artikel 16c van de Auteurswet gaat over het voor eigen gebruik kopiëren op beeld- en geluidsdragers en andere (digitale) informatiedragers. Onder deze bepaling valt bijvoorbeeld ook de privé-kopie die u maakt van een legaal aangeboden bestand dat u van het internet heeft gedownload. Een dergelijke privé-kopie mag u alleen zelf en alleen voor uzelf maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Yes, topantwoord, bedankt!
volgens mij kan niemand je verbieden om studieboeken en hun inhoud te fotograferen.volgens mij is het ook niet illegaal om dat te gebruiken voor studie.
11 jaar geleden
Nee dit is niet toegestaan.

"Een thuiskopie van geschriften (boeken, brochures, nieuwsbladen, tijdschriften en dergelijke) is toegestaan. Echter, deze moet normaliter beperkt blijven tot een klein gedeelte van het werk. Dit geldt weer niet voor in een dag-, nieuws- of weekblad of tijdschrift verschenen korte artikelen, berichten of andere stukken. Hiervan mag je gewoon een thuiskopie maken. Ook als het geschrift niet meer in druk is, en herdrukken zijn niet te verwachten, dan mag het hele werk worden gekopieerd als thuiskopie. Deze thuiskopie mag dan echter niet aan derden ter beschikking worden gesteld. "

http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/thuiskopie/

Het is alleen nogal vaag wat een klein gedeelte is. Als je maar de helft nodig hebt zou het wel kunnen.

Volgens Saxion is het ook niet toegestaan om digitale foto's te maken.

"Voor eigen 'oefening, studie en gebruik' is het maken van kopieën op grond van artikel 16b van de Auteurswet toegestaan. Men moet wel beseffen dat het hier traditionele vormen van kopiëren moet betreffen, zoals fotokopiëren, niet-digitaal fotograferen, natekenen, overschrijven, etc. "

http://www.saxionbibliotheek.nl/index.cfm?method=c_aip.dsp_domain_content_with_summary&spId=17DE991C-ED68-DC22-6CBA85DAE920A980

Kortom de helft van de boeken gewoon met het ouderwetse kopieermachine dan zit je sowieso nog goed. Het is overigens maar de vraag wie er achter gaat komen als je het volledige boek kopieerd. Om jezelf in te dekken kan je het boek ook volledig kopieeren en vervolgens in twee delen bewaren. Je bevind je dan echter wel in een grijs gebied tussen legaal en illegaal.

Toegevoegd na 5 minuten:
Om geld en onnodig veel moeite te besparen zou ik ze tweedehands aan gaan schaffen (dit kan enorm veel schelen, let echter wel op verschillen bij een andere druk).

Ook zou ik niet alle boeken in één keer kopen, pas wanneer je ze nodig hebt. Er zijn boeken die ik heb aangeschaft maar die ik nooit of maar een paar keer gebruikt heb. Als ik mijn huiswerk in de bieb van school had gedaan had ik zeker de helft kunnen besparen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De beperking op digitale foto's kan ik nergens in de wet terugvinden. Waarschijnlijk een creatieve uitvinding van Saxion, maar onzin. Moderne fotokopieerapparaten zijn trouwens geheel digital -- ze scannen en printen daarna het resultaat.