Mag een medewerker van "Autodrop" zich voordoen als ambtenaar en mensen tegenhouden (commerciële doeleinden)?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Wat iemand van bv. Autodrop mag is mensen aanspreken.

Als je geen opsporingsambtenaar bent mag je mensen niet staande houden (tenzij je iemand betrapt op een strafbaar feit (heterdaad)) of belemmeren (dus tegen houden). Je mag dus iemand die je een inbraak ziet plegen wel staande houden (aanhouden in de volksmond), je mag niet zomaar een willekeurig iemand staande houden omdat je dat toevallig zo uitkomt (of omdat je denkt dat iemand iets gedaan zou kunnen hebben)

Ook mag hij geen verkeerstekens geven zoals een politieagent of verkeersregelaar mag.

Tot slot mag als "gewone" burger geen uniform dragen welke op een uniform van een opsporingsambtenaar lijkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Staande houden mag een burger NOOIT, ook niet bij een heterdaad.
Staande houden en aanhouden zijn twee verschillende dingen. Staande houden = Van iemand eisen dat hij/zij zijn identiteit toont. Aanhouden = (Bij iemand op heterdaad betrappen van een misdrijf of terstond erna) Iemand met gepaste dwang vansthouden en direct overdragen aan een opsporings ambtenaar. Wat wel mag is bijvoorbeeld zoals ik in mijn werk doe (ik ben beveiliger) Ik voer toegangscontroles uit. Ik vraag mensen om mijn hun ID kaart te laten zien (dus ik vraag ze naar hun identiteit.) Voordat ze een gebouw in gaan. Deze mensen mogen dit weigeren, want ik ben geen opsporings ambtenaar. Maar ik mag ze dan de toegang tot het gebouw weigeren.