Kun je onbeperkt boetes krijgen voor zwartrijden of komen veelpleegers na een aantal boetes in aanmerking voor een zwaardere straf?

We hebben hier te maken met een stugge zwartrijder :-(

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Het beste antwoord

Je kan onbeperkt aantal boetes krijgen, maar meestal kiest de OvJ ervoor om je op een bepaald moment voor de rechter te laten komen.
Boetes zijn een soort aanbod: als jij dit betaald, dan sluiten wij de zaak. Dit mag jij dus weigeren, en de OvJ kan ervoor kiezen om dat aanbod niet te doen.
Waarschijnlijk word je zaak na 3x(ofzo) doorgestuurd, ipv dat je meteen een boete krijgt.

Toegevoegd na 1 uur:
OvJ = Officier van Justitie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor zwartrijden in het openbaar vervoer is geen standaard boetebedrag vastgesteld. De Officier van Justitie bepaalt de hoogte van het transactievoorstel. Bij het vaststellen van dit bedrag kijkt de Officier onder andere naar het verleden van de zwartrijder. In het geval van de veelpleger zal de Officier een steeds hoger boetebedrag gaan voorstellen als transactiebedrag.

Als de zwartrijder niet accoord gaat met het transactievoorstel/ hij betaalt het transactievoorstel niet, dan zal de verdachte ter zitting worden gedaagd en zal de Officier van Justitie een straf eisen bij de rechter. Ook dan wordt er weer rekening gehouden met het verleden en zal de veelpleger een hogere eis tegen zich horen, dan iemand die voor de eerste keer is betrapt op zwartrijden.
AlphaLimaSierra