Waarmee wordt een product in een reclame vergeleken?

Vaak zie je in reclames dat een bepaald product 50% minder vet heeft of 2 keer langer werkt dan producten van andere A-merken.

Mogen de producten waarmee het nieuwe product wordt vergeleken willekeurig worden uitgezocht door de fabrikant?
Zo ja, moeten deze dan vermeld zijn in de reclame of op de website van de fabrikant, of hoeven ze überhaupt niet vermeld te worden?

Toegevoegd na 1 dag:
Dat reclames misleidend zijn is wel duidelijk, het gaat me er vooral om of er ook regels aan die vergelijkingen verbonden zijn.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

De reclamecodecommissie heeft de taak ervoor te zorgen dat reclames aan bepaalde regels voldoen. Wordt de consument door een reclame echt misleidt of een concurrent
in een negatief daglicht gezet dan zal de commissie ingrijpen. meestal zal er een klacht ingediend worden en zij onderzoeken of de klacht gerechtvaardigd is.
Zo zijn er vele regels waar een reclame aan moet voldoen.

Zij hebben dus ook regels voor vergelijkende produkten. Vergelijkende reclame is elke vorm van reclame waarbij een concurrent of de door een concurrent aangeboden goederen/ diensten, uitdrukkelijk of impliciet worden genoemd. Vergelijkende reclame is geoorloofd, maar moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen;

In zin van de Nederlandse reclamecode is een reclame niet misleidend als;
De adverteerder zijn produkt objectief vergelijkt met dat van een concurrent inzake relevante, controleerbare en representatieve kenmerken zoals bijv. een goedkopere prijs.
De reclame mag ook niet ervoor zorgen dat de adverteerder verward kan worden met een concurrent of met merken, handelsnamen, specifieke kenmerken enz. van een concurrent.
De adverteerder mag zich ook niet negatief of kleinerend uitlaten of de goede naam beschadigen van de merken, handelsnamen of andere onderscheidende kenmerken of omstandigheden van de concurrenten.
De reclame mag ook geen oneerlijk voordeel opleveren door de bekendheid van een merk, handelsnaam of andere onderscheidende kenmerken of oorpronkelijke naam van de concurrent of concurrerende produkten.
De reclame mag ook niet worden voorgesteld als imitatie of namaak van een beschermde handelsnaam of - merk.

Je mag als adverteerder ook nooit zomaar beweren dat jouw produkt bijv. 50% minder vet bevat of langer werkzaam is als andere merken. Je moet het hebben onderzocht en het moet aantoonbaar te bewijzen zijn dat het klopt wat je beweert.

Toegevoegd na 20 minuten:
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat elke reclame voldoet aan wat beweerd wordt. Het staat echter iedereen vrij die twijfelt om het door de reclamecodecommissie te laten onderzoeken of het misleiding is of de reclamecode geschonden werd. Consumenten zullen dit niet zo snel doen, maar bedrijven zullen zich bij twijfel aan de waarheid in een reclame, eerder aan de bel trekken bij de reclamecodecommissie en het ook bewezen willen hebben. Het gaat ze echter dan wel geld kosten om te laten onderzoeken.
amc
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zonder rechtstreeks voorbeeld is dat moeilijk te beantwoorden. Maar het lijkt mij dat het gebaseerd wordt op de gemiddelde voedingswaarde van overeenkomende producten. Ten opzichte van dat gemiddelde bevat het product waar reclame voor wordt gemaakt net wat meer van dit of dat ingrediënt, waardoor ze claimen dat het smeuïger, smakelijker, verantwoorder, of wat dan ook wordt.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op de website van Dreft staat bijvoorbeeld: 'Gaat tot 75% langer mee** dan niet geconcentreerde imitaties. [...]
**op puur vet' 'Niet geconcentreerde imitaties ' lijkt mij een erg ruim begrip.
Ik vrees dat in veel gevallen dat percentage helemaal niets zegt. Dat is gewoon reclame. Nieuw! Sterk verbeterd! 50% zuiniger! Bevat neoterpine!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Juist Gesp. Plus.
Bij dergelijk uitspraken wordt er vanuit gegaan dat de consument er niet over nadenkt en alles voor zoete koek slikt.
Als je per dag 5 verschillende vertegenwoordigers op de stoep krijgt van 5 verschillende soorten shampoos dan zijn ze allemaal per stuk beter dan de rest. Ze maken het haar voller dan..., glanzen beter dan..., zijn zuiniger dan...en dit merk bevat in tegenstelling tot andere shampoos extra "rodekoolazijn". Ga der maar aanstaan...
Al die nietszeggende kreten vertellen alleen maar hoe graag ze iets willen verkopen.