is na ontslag van rechtsvervolging hoger beroep mogelijk en, zo ja, waarom?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@CorZijlstra
Een sepot is niet hetzelfde als ontslag van rechtsvervolging. Er kunnen verschillende gronden zijn. Men spreekt van een beleidssepot of depot op grond van het opportuniteitsbeginsel.
Technisch gezien is vervolging mogelijk, het doorslaggevende element hierbij is het openbaar belang. Het is ook mogelijk dat het OM het bewijs niet rond krijgt, omdat bijvoorbeeld de dader onbekend is.
Het sepot krijgt Code 02, geseponeerd wegens gebrek aan bewijs.
Een sepot betekent niet altijd het einde van een strafvervolging, seponering heeft een voorlopig karakter: het OM kan alsnog tot vervolgingen overgaan, voor zover de strafvordering nog toelaatbaar is.
Doordat sepot geen einduitspraak is van een rechter in de zin van art. 350 Sv. Wetboek van strafvordering, wordt het OM niet door het beginsel ne bis in idem belet om later alsnog tot vervolging over te gaan.
Het OM mag niet meer tot vervolging overgaan als het een verdachte heeft medegedeeld de vervolging te beëindigen. Dan is namelijk het bestuursrechtelijk vertrouwensbeginsel van toepassing. Als de OvJ tijdens het onderzoek tot de conclusie komt dat de verdachte geheel onschuldig is krijgt het sepot de Code 01: ‘ten onrechte als verdachte aangemerkt’. De verdachte is vrijgepleit van alle beschuldigingen.

Antwoorden (2)

Ja hoor, als dit een vonnis in eerste aanleg was, dan kan het OM als het daar niet mee eens is gewoon (binnen 14 dagen) in hoger beroep gaan. Ontslag van rechtsvervolging is wat dat betreft net zo goed een rechterlijke uitspraak als de uitspraak van wel of niet schuldig zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Toevoeging: ook verdachte kan daartegen in hoger beroep gaan, want hij kan nog altijd een procesbelang hebben; bijvoorbeeld als hij het niet eens is met de gronden waarop hij schuldigverklaard is of met de maatregel die hem is opgelegd.
corzijlstra
8 jaar geleden
Ik dacht, dat ontslag van rechtsvervolging door de Officier van Justitie geschiedt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Pieter
Goede aanvulling.
@Corzijlstra,
Voor zover ik altijd begrepen heb is dat een rechterlijke uitspraak.
corzijlstra
8 jaar geleden
Ik bekijk het puur logisch. De Officier van Justitie brengt strafzaken aan bij de Rechtbank. Dus hij stelt een rechtsvervolging in. Dus volgens mij kan de OvJ ook een rechtsvervolging tegen een verdachte beëindigen, als de OvJ bijvoorbeeld er van overtuigd is, dat een ander persoon het strafbaar feit heeft gepleegd. Dus de oorspronkelijke verdachte wordt door de OvJ ontslagen van rechtsvervolging. Heb ik zo goed geredeneerd?
corzijlstra
8 jaar geleden
O ja, de Officier van Justitie is van het Openbaar Ministerie (OM).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Corzijlstra.
Natuurlijk kan het OM de rechtsvervolging beëindigen, maar dat heet "seponeren".
"Het heet ontslag van rechtsvervolging" als de rechter zegt, jij hebt dat wel gedaan, maar het feit is niet strafbaar of de omstandigheden zijn zo dat de dader niet strafbaar is.. Soms zijn al die termen wat lastig uit elkaar te houden.
corzijlstra
8 jaar geleden
Zo zal het wel zijn, iHave.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij ontslag van rechtsvervolging worden geen maatregelen opgelegd.
Ontslag van alle rechtsvervolging (ovar) betekent in het strafrecht dat de rechter besluit dat een verdachte niet veroordeeld kan worden, hoewel het ten laste gelegde strafbare feit wél bewezen is.
Dit is dus iets anders dan vrijspraak, waarbij het ten laste gelegde feit níet bewezen is. Deze juridische nuance zal vanuit het oogpunt van de verdachte doorgaans weinig uitmaken: de strafvervolging is afgelopen en hij hoeft, omdat een inhoudelijke vraag is beantwoord, geen nieuwe vervolging te vrezen voor dit feit op grond van het ne bis in idem beginsel.
Ontslag van alle rechtsvervolging gebeurt als de verdachte het ten laste gelegde feit wel gepleegd heeft, maar: dit feit niet strafbaar is, of de dader niet strafbaar is

Voorbeeld:
Het wordt bewezen dat de verdachte iemand heeft doodgeslagen, maar hij kon niet anders, omdat dat de enige manier was waarop hij zich kon verweren tegen een aanval van de ander. De dader is dan niet strafbaar vanwege een rechtvaardigheidsgrond.
Het wordt bewezen dat de verdachte iemand heeft doodgeslagen, maar de verdachte, die aan een ernstige psychose lijdt, dacht echt dat hij een marsmannetje aanviel. Ook in dit geval is de dader niet strafbaar. Wel kan de rechter een maatregel nemen, bijvoorbeeld iemand tbs opleggen.

Ontslag van alle rechtsvervolging kan ook toegepast worden als de rechter concludeert dat het gepleegde feit niet overeenkomt met een wettelijk omschrijving van enig strafbaar feit.
Bijvoorbeeld:
Het wordt bewezen dat de verdachte geprobeerd heeft haar echtgenoot te vermoorden door hem met suikerklontjes te vergiftigen. Hoewel de opzet op het misdrijf aanwezig is, geldt het gebruik van suikerklontjes normaliter als een ondeugdelijk middel, waardoor niet gezegd kan worden dat dit een "poging tot doodslag" is.
Verder kan ontslag van alle rechtsvervolging toegepast worden als de rechter concludeert dat het gepleegde feit wel volgens nationale wetgeving overeenkomt met een wettelijk omschrijving van enig strafbaar feit, echter op grond van supranationale wetgeving, niet strafbaar is.
Het Om en de verdachte kunnen in Hoger Beroep, maar dan betreft het deeluitspraken.

Toegevoegd na 5 minuten:
De rechter acht het ten laste gelegde strafbare feit wel bewezen, maar past de strafuitsluitingsgrond(en) toe.
.