Wat is de regelgeving omtrent geluid bij alarminstallaties?

Bij mij achter gaat het alarm van een bedrijf regelmatig urenlang af. Ik hoorde van verschillende mensen dat een alarm met sirene voor bedrijven niet meer mag, maar ik kan online nergens regelgeving hierover vinden, alleen over belgie (max 8 min)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
3.2K

Antwoorden (1)

Als het om een bedrijf gaat is het van belang om te weten of dit bedrijf onder de Wet milieubeheer valt. Dat hangt af van de activiteiten en installaties binnen het bedrijf. Valt het bedrijf inderdaad onder de Wet milieubeheer, dan is de kans zeer groot dat het Activiteitenbesluit milieubeheer op het bedrijf van toepassing is. In dat geval is op het lawaai van de alarminstallatie afdeling 2.8 van toepassing. Hierin staan normen voor het maximum geluidniveau. Je kunt bij je gemeente of regionale omgevingsdienst een klacht over het geluid indienen. Men zal het geluid van de alarminstallatie dan meten en in geval van overschrijding van de geluidnorm, tegen het bedrijf optreden.

Toegevoegd na 50 minuten:
In geval de Wet milieubeheer niet van toepassing is geldt de Algemene Plaatselijke Verordening, artikel 4.6. De handhaving hiervan ligt bij de gemeente en niet bij de omgevingsdienst.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vermoed dat dit bedrijf niet onder de wet mileubeheer valt, het is een kantoor van een stichting. Wat geldt er in dat geval?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zie mijn aanvulling.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In het uiterste geval kan je het ook proberen door een civiele zaak aan te spannen op aantasting van je woongenot.