Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie heeft er voorrang op deze kruising?

De auto aan de overkant wil (voor hem) rechts afslaan. Ik kom aanrijden en rij naar links. Moet hij mij voor laten gaan?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik rij trouwens ook in een auto en de foto is per abuis gedraaid. Excuus :)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als ik je goed begrijp komen jullie allebei uit de weg die de voorrangsweg kruist. Jullie willen allebei de voorrangsweg opdraaien, allebei in de richting van het bord "Doorgaand verkeer".

Als dat zo is, geldt de regel die gewoon altijd geldt op kruisingen waarbij de twee auto's elkaar tegemoet komen, en beide willen afslaan om dezelfde kant op te rijden: degene die de kortste bocht maakt, gaat voor.

Dat is in dit geval dus degene die rechtsaf gaat.

De ander heeft dus voorrang op jou.
 

Toegevoegd na 2 minuten:
 
Sommige mensen redeneren: "als ik linksaf sla, dan rijd ik al op de voorrangsweg, en dan heb ik dus voorrang op verkeer dat uit de zijweg komt".

Maar zo werkt het niet.

De voorrangsregel die geldt, is de voorrangsregel die geldt op het moment dat jij de kruising nadert. Op dat moment rijd jij nog NIET op de voorrangsweg.

Jij rijdt pas op de voorrangsweg NADAT je de kruising hebt verlaten. Pas vanaf dat moment heb je voorrang op verkeer dat uit een zijweg komt.
 
(Lees meer...)
Cryofiel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hetverkeer in de tegenovergestelde richting heeft voorrang, ook om af te slaan.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ook als het verkeer rechtdoor moet heeft het voorrang.
Tenzij jij al het manneuver begonnen bent, dan moet de andere auto u zo snel mogelijk het kruispunt laten verlaten omdat je om dat moment op de tegenovergestelde baan bevind. Maar jij moet in eerste instantie er voor zorgen dat de normale voorrangsregels uitgevoerd worden. Dat wil zeggen dat jij eerst moet oordelen of je kunt afslaan zonder daarbij verkeer te hinderen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding