Is het bij de wet verboden om een dierbare op te laten zetten?

Sommige mensen laten hun hond,kat of welk dier dan ook opzetten.Is er een wet die verbied mensen op te zetten en deze thuis te "bewaren"?Lees mijn vraag goed,ik vraag niet waarom ik of iemand dat zou willen doen...ik wil alleen weten of er een wet is die dit verbied.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
3.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en 's nachts komt ze tot leven!

Antwoorden (7)

Ik zou haast zeggen van wel, want ik denk niet dat er ook maar een manier is om ons vel/vlees goed te houden voor een langdurig goede opzetting.

Ik denk ook niet dat er mensen zijn, die dieren opzetten als werk hebben, dit zouden accepteren.

Ik mag toch hopen dat dit door de wet verboden is. Ik ga er in ieder geval wel van uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wet op de lijkbezorging
Artikel 1
Lijkbezorging geschiedt door begraving, crematie of op andere bij of krachtens de wet voorziene wijze.

Lijkbezorging betekend eigenlijk het geven van een laatste bestemming aan het lijk. Doordat de wet niet voorziet in opzetten, is opzetten niet toegestaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het overtreden van deze wet is een overtreding, waar maximaal 3 maanden gevangenisstraf op staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed antwoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Ik denk,dat de wet op de lijkbezorging dat wel zal verbieden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is geregeld in de "Wet op de Lijkbezorging".
Als je balsemen ook ziet als een vorm van "opzetten", dan is dat sinds kort in Nederland toegestaan, maar alleen in bijzondere gevallen.
"In Nederland was balseming van lijken tot 31 december 2009 verboden, zo volgt uit artikel 71 van de Wet op de lijkbezorging, echter in uitzonderlijke gevallen kan ontheffing worden verleend."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen kunnen ook hun lichaam ter beschikking stellen van de wetenschap.
Plastinaat een nieuwe manier van prepareren van het menselijk lichaam.

Kijk maar eens op deze site:

http://images.google.nl/images?sourceid=ie7&q=dr.+hagens&rls=com.microsoft:nl:IE-SearchBox&oe=UTF-8&rlz=1I7ACAW&redir_esc=&um=1&ie=UTF-8&ei=FcCTS5bZII2B4QaU152ADQ&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4&ved=0CCcQsAQwA
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is bij de wet verboden. Je hebt de keuze uit begraven en cremeren. Alleen voor leden van het koninklijk huis is er een uitzondering mogelijk.
Die worden dan gemummificeerd en dus niet opgezet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt opzetten is verboden.Je mag wel iemand langer opbaren.Zo is er hier in onze stad een keer veel ophef onstaan omdat iemand haar man open en bloot voor het raam heeft opgebaard.Dit was de zogenaamde "koning" van de buurt.Men heeft hier niks aan kunnen doen,dan een dikke 2 weken tegen een lijk voor het raam moeten kijken.
Kan ook zijn dat ze niks dúrfden te doen doen,dit was namelijk de beruchste familie van onze (acher)buurt.