Is de NS of de pianist verantwoordelijk voor wat er gespeeld wordt op een piano in het station?

Het is een beetje een theoretische vraag: Als je een muziekstuk openbaar maakt op de piano in een NS station, wie is er dan verantwoordelijk voor (eventuele) copyrightschending en recht om het openbaar te maken? De NS of de pianist of een andere partij? Of is dit helemaal niet aan de orde omdat er geen geld mee verdiend wordt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Amadea
8 jaar geleden
Het laatste. En bovendien is de kans dat er meer dan 50 mensen tegelijk naar luisteren op de meeste stations niet zo groot.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het station is niet van de NS. De spoorwegen en het meeste materieel is van de NS. De pianist is dus verantwoordelijk

Het beste antwoord

De auteurswet (uit 1912!) is daar heel duidelijk over: 'Het auteursrecht is het uitsluitend recht van den maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, of van diens rechtverkrijgenden, om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen, behoudens de beperkingen, bij de wet gesteld.'

Onder kunst wordt ook verstaan alles wat componisten en schrijvers van muziek hebben gecreëerd.

Bij het spelen van muziek van andere rechthebbenden (de makers van die muziek) in het openbaar (het NS station is een openbare gelegenheid) heeft men dus de toestemming nodig van die rechthebbenden. Die toestemming kan men afkopen door een bedrag te betalen aan een daarvoor aangewezen instantie zoals Buma-Stemra of SENA. Deze instanties verzorgen voor de rechthebbenden de hen toekomende royalties.
De verantwoordelijke daarvoor is in principe degene die die muziek in het openbaar ten gehore brengt of reproduceert of degene in wiens opdracht de muzikant de werken in het openbaar ten gehore brengt. Als je dus in opdracht van NS muziek op het station maakt dan is de NS de afdrachtplichtige.

Enige uitzondering hierop is als de muzikant eigen werk of werken van lang overleden componisten ten gehore brengt, of werken die vrij van auteursrecht zijn en als zodanig zijn bestempeld.