kwaliteitsdelict (bijv. stropen in plaats van diefstal): kun je dan ook voor het 'gewone' delict vervolgd worden en waarom?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
3K

Het beste antwoord

Nee, dat kan niet.

Een korte uitleg. Laat ik voorop stellen dat in jouw voorbeeld geen sprake is van een "kwaliteisdelict" maar van een geprivilegieerd delict.

Een geprivilegieerd delict is een bijzondere bepaling, die een in voordeel van verdachte werkende lex specialis vormt op de normale strafrechtelijke bepaling. Zie bijvoorbeeld kindermoord vs gewone moord (waarbij aangetekend dat kindermoord moord door de moeder bij of net na de bevalling is uit vrees van ontdekking van de zwangerschap; iets verouderde bepaling maar desalniettemin van kracht) of stroperij vs diefstal. De straf voor eerstgenoemde geprivilegieerde delicten is lichter.

Tegenover een geprivilegieerd delict staat een gekwalificeerd delict. Hierbij denke men bijvoorbeeld aan doodslag vs moord (moord = doodslag met voorbedachten rade) of niet-gedepriveerd diefstal vs diefstal onder dreiging van geweld.

In een laatstgenoemd geval kan primair het geprivilegieerd delict ten laste worden gelegd en subsidiair (voor geval het geprivilegieerd delict niet bewezen kan worden) het niet-geprivilegieerd delict. Overigens is subsidiaire tenlastelegging vereist, zelfs als de bestanddelen met uitzondering van het geprivilegieerde bestanddeel overeenkomen. Is een arrest over geweest zelfs, heb het niet bij de hand maar als je het interessant vindt kan ik het wel opzoeken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je vraag is niet zo duidelijk maar vervolging kan alleen plaatsvinden op strafbare feiten en je kunt alleen vervolgd worden op feiten waarvan je verdacht wordt. Dit volgt uit artikel 16 van onze grondwet: Geen feit is strafbaar dan uit kracht van een daaraan voorafgegane wettelijke strafbepaling
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee dat kan niet, je kunt niet twee maal veroordeeld worden voor eenzelfde feit.
Wetboek van strafrecht Art 68.
Je kunt nog wel door de eigenaar worden aangesproken op schadevergoeding.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In principe gaat bijzondere wetgeving voor gewone wetgeving (lex specialis). Bijvoorbeeld valt stropen onder artikel 314 Wetboek van Strafrecht maar kan ook vallen onder de Flora- en Faunawet afhankelijk van het hoe en wat, of juist onder 310/311 Strafrecht.

In de tenlastelegging kunnen echter wel meerdere feiten aangevoerd worden. Dan kan er door de Officier van Justitie een straf geëist worden voor de Flora- en Faunawet stroperij en diefstal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Onjuist. Je verwart stroperij in de volksmond met stroperij in de zin van het Wetboek van Strafrecht. Laatstgenoemde is een geprivilegieerd delict van diefstal. Zie art. 314 Sr.