Mag ik met mijn theorie auto (rijbewijs B), praktijkexamen AM doen?

Het zit dus zo, ik z.s.m. mijn scooter rijbewijs. Daarna (als ik 17 ben) mijn autorijbewijs. Wanneer ik mijn theorie voor mijn auto haal, moet ik dan nog apart theorie examen voor de scooter afleggen? Of kan ik gelijk aan lessen beginnen én dus mijn praktijkexamen halen?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Dit wist ik echter al. De vraag gaat over mijn vriendin (vond het makkelijk om in de ik-persoon te schrijven) die nu 15 is. Ze is van plan om gelijk als ze 16 is haar theorie auto te halen. Om dan zo'n 1dag opleiding voor de scooter te doen en vervolgens wanneer ze 17 is haar auto rijbewijs te kunnen halen...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet handig want je theorie auto is niet zo lang geldig.

Het beste antwoord

Als je het rijbewijs B behaalt (theorie en praktijk dus), krijg je AM automatisch bijgeschreven op het rijbewijs. Voor dat laatste hoef je dan geen examen te doen: geen theorie, geen praktijk.

Doe je het in omgekeerde volgorde, dan moet je voor beide aparte examens afleggen, theorie en praktijk.

Toegevoegd na 14 minuten:
Houd er rekening mee dat een theoriecertificaat (voor elke rijbewijscategorie) maar 1 1/2 jaar geldig is en dat je theoriecertificaat nog geldig is op het moment dat je praktijkexamen doet voor de desbetreffende rijbewijscategorie.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, ik weet dat je bij je rijbewijs B je AM automatisch krijgt.
Ook weet ik dat het theoriecertificaat maar 1,5 jaar geldig is. Maar mijn vraag is nog niet helemaal duidelijk kan ik mijn theorie halen voor de auto dan praktijk doen voor de scooter en daarna praktijk auto. (mits het binnen die 1,5 jaar gebeurd).
Computoon
8 jaar geleden
Nee. Om praktijk te doen voor de scooter moet je eerst het theoriecertificaat voor de scooter hebben behaald. Je bent dus (veel) voordeliger uit als je binnen 1 1/2 jaar na de autotheorie het praktijkexamen auto haalt.