Hoeveel gram wiet mag je in je auto hebben in geval van aanhouding van de politie?

En als je eenmaal te veel in je auto hebt, wat gebeurd er dan?
En wat als de mensen in je auto onder invloed zijn van wiet maar niet rijden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
11.7K

Het beste antwoord

Eerst 1 ding: Je mag officieel helemaal geen wiet in de auto hebben. Het wordt gedoogd maar is primair gewoon verboden.
Maar goed, afgaande van het gedoogbeleid niet meer dan 5 gram per persoon eigen gebruik zal niet worden vervolgd.

Echter bij het ruiken van een wietlucht of aantreffen van wiet heeft de politie op grond van de Opiumwet de bevoegdheid de hele auto van boven tot onder te doorzoeken.

Over de mensen die niet rijden is net zo "strafbaar" als bijrijders die een slok ophebben. Misschien overbodig maar aIs de bestuurder onder invloed is, dan pleeg je een misdrijf, de artikel 8 die dus ook voor alcohol wordt gebruikt. Echter is dit lastiger te vervolgen met afname bloed omdat het er geen gradatie aan de hoeveelheid THC en welke invloed dit op een persoon heeft kan worden bepaald.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ken het niet inhoudelijk maar opzicht niet verkeerd. Zal vanaf 1 juli 2015 verder toenemen, dan komen er wettelijke limieten van bv de hoeveelheid THC welke je niet mag overschrijden. en vermoedelijk zal de politie gebruik gaan maken van speekseltesten. Dan is het eigenlijk hetzelfde effect als de verplichte blaastest, er wordt ook veel gecontroleerd op mensen die uit een kroeg komen en wegrijden. Dan is het ook niet aangetoond dat er alcohol is gebruikt.
Dit gaat dus ook (nu dus al in Zuid Holland wat jij schrijft) gebeuren die uit een coffeeshop komen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
0 gram. Het bij je hebben van een gebruikershoeveelheid wordt gedoogd, maar dat betekent niet dat het toegestaan is om het bij je te hebben, en het betekent ook dat je het in zult moeten leveren als dit bij een staandehouding wordt ontdekt. Heb je minder dan vijf gram wiet in je bezit, dan zal je gevraagd worden of je vrijwillig afstand doet. Doe je dit, dan zal er (meestal!) geen vervolging volgen. Je krijgt dan dus geen boete en je wordt ook niet actief opgespoord of op een andere wijze gestraft. Je bent natuurlijk wel je wiet kwijt, en wat iemand anders al zegt: het kan natuurlijk een aanleiding zijn om verder te gaan kijken (heb je misschien toch meer in je bezit dan alleen voor eigen gebruik?) en om na te gaan of je niet rijdt onder invloed van de wiet of een eventuele andere stof (alcohol is dan het meest voor de hand liggend). Het gedoogbeleid geldt trouwens niet voor minderjarigen. Doe je géén vrijwillig afstand, dan wordt het door de politie ingenomen en kan er eventueel ook vervolgd worden. Heb je méér dan vijf gram in je bezit, dan zal er in principe altijd tot strafvervolging worden overgegaan. De precieze hoogte van de straf hangt af van de hoeveelheid die je in je bezit hebt en de andere omstandigheden. Dat passagiers in de auto onder invloed zijn, maakt dan weer geen drol uit. Het *gebruik* van softdrugs is namelijk gewoon toegestaan. Alleen het vervoeren, verhandelen en aanwezig hebben niet. Daarvoor geldt dan wel dat gedoogbeleid (dus: geen strafvervolging bij bezit van een kleine hoeveelheid die alleen voor eigen gebruik is) maar het mag nog altijd niet. Gebruiken is een ander verhaal: als de mensen in kwestie meerderjarig zijn en ze zijn onder invloed van drugs maar hebben niets (meer) bij zich, dan is er niets aan de hand. Tenzij ze natuurlijk de openbare orde verstoren of andere gekke dingen doen onder invloed van die drugs, maar dan gelden dezelfde regels als wanneer ze die dingen gedaan zouden hebben zonder dat er drugsgebruik in het spel was. Je moet er trouwens wel aan denken dat als je flink wiet aan het roken bent in een auto, het niet altijd te vermijden is dat de bestuurder ook onder invloed raakt. Er is echter nog geen gemakkelijke test voor het onder invloed zijn van wiet zoals die er is voor alcohol, dus zolang de bestuurder een goede controle behoudt en er geen overduidelijke tekenen zijn van drugsgebruik, zal zo'n situatie je eerder een waarschuwing opleveren dan een boete en/of strafvervolging.

Andere antwoorden (1)

Maximaal vijf gram, indien je 18 jaar of ouder bent. Treft de politie niet meer dan vijf gram wiet aan, dan krijg je geen straf. Bezit je meer dan die hoeveelheid, dan zal het vermoeden rijzen dat je erin handelt. Er is dan sprake van bezit met dealerindicatie. In de Opiumwet wordt namelijk een onderscheid gemaakt tussen bezit van drugs en de handel erin. Handelen in wiet is verboden, dus dan zul je gearresteerd worden.

Als er personen in de auto zitten die onder invloed zijn, dan is er wel kans dat jouw bloed of urine gecontroleerd moet worden. Want drugs in het verkeer zijn taboe. Als verdachte bestuurder moet je de proef verplicht ondergaan.

Lees ook bij http://www.goeievraag.nl/maatschappij/wetgeving/vraag/468060/wiet-auto
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat komt wrk132 omdat het gewoonweg verboden is. Het is een richtlijn dat men doorgaans niet tot vervolging overgaat onder de 5 gram. Een richtlijn is geen vaste regel.
Wettelijk gezien zou je gewoon aangehouden mogen worden (gearresteerd in de volksmond) op grond van de Opiumwet en vast worden gehouden voor verhoor waarna er dossier wordt opgemaakt.
Allemaal omdat het, zoals ik al schreef, verboden is. Gedogen kan alleen als het primair niet mag. Even los hiervan: Ik vind het een waardeloos beleid: Of verbied het, of maak het legaal net als alcohol. Dat gedoog-gedoe is weer typisch Nederland.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea: Aanvulling op de bloed- urine test, je hebt gelijk hierin maar er moet meer aan de hand zijn voordat ze tot een test overgaan. Althans nu nog wel. Er moet een redelijke bedenking zijn dat iemand stoned of anderzijds onder invloed is van drugs. Een broodnuchtere bestuurder met netjes rijgedrag met de auto vol stonde vrienden is doorgaans niet voldoende. En de wetgeving is nu nog te beperkt. Voor het afnemen van bloed moet er een GGD arts komen, het NFI onderzoekt het bloed en tot nu toe zal de uitslag zijn: Van de aangetroffen THC waarde kan invloed hebben op de (rij)invloed van de verdachte (of woorden van gelijke strekking). Dus kan...maar ook niet dus. Hoop kosten, hoop tijd en vervolging geseponeerd ivm onvoldoende aantoonbaar. Degene die wel veroordeelt zijn hebben een secundair artikel aan de broek. Naast artikel 8 bv de artikel 5. Artikel 5 + aangetoonde drugs in het bloed is niet best. Maar deze reden dus bv slingerend over de weg, veroorzaakten een ongeluk etc. Daarom is er eindelijk een wetsvoorstel afgerond. Na 1 juli 2015 is er een wettelijke bepaling over de strafbaarstelling van de hoeveelheid drugs in je bloed. Of je nu prima rijdt of niet, boven een bepaalde hoeveelheid, in dit geval THC in je bloed, word je veroordeeld. Net zoals met alcohol. Als indicatietest (tegenhanger van de blaastest) zal dit vermoedelijk met een speeksel-indicatietest op straat worden afgenomen. Zal overigens tijd worden. Maar dat is mijn bescheiden mening