hoe kan je in nederland aan een legaal wapen komen?

Wat zijn de regels daar precies voor?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een wapen is nogal een breed begrip. Zo kan je in de supermarkt een mes kopen en als je die gebruikt om iemand te verwonden dan is dat mes een wapen. Ook een stok kun je als wapen gebruiken en die kun je legaal uit het bos halen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@wertos ik bedoelde natuurlijk een vuurwapen

Antwoorden (1)

Ik kan jouw vraag op twee manieren opvatten maar ga er van uit dat je bedoelt hoe je legaal een wapen mag bezitten die normaal illegaal is.

Dat gaat niet zo makkelijk als even lid worden van een schietvereniging. Dan heb je nog steeds geen wapen maar is er wel onderdeel van.

- Punt 1 lid worden dus.
Dat mag op je 16e. Echter mag je nog geen eigen wapen bezitten. Hiervoor moet je minimaal 18 zijn.
-Je moet minimaal 1 jaar lid zijn om in aanmerking te komen voor een verlof (vergunning).
-Na dit jaar en met voldoende schietbeurten met verenigingswapens (minimaal 18x)
kan je een zogenaamde WM3 aanvragen. Een verzoek tot bezit van een wapen.
- Dit moet ondertekend worden door het bestuur van de schietvereniging en door de politie (afdeling bijzondere wetten). Deze gaan onderzoek naar jou doen. (zeg maar kijken of je een crimineel verleden hebt.) Dit is niet het VOG, die heb je alleen nodig om lid te worden.
-Je wordt via een vragenlijst getoetst of je psychisch niets mankeert.
- Als er geen bezwaar is of geen rare dingen bij jou ontdekt worden, krijg je bezoek thuis van de politie. Deze checkt of jij een deugdelijke kluis hebt (verankert en met apart munitie vak) waar het wapen en de munitie in bewaard kunnen worden.
-Pas dan krijg je je verlof (vergunning dus) en mag je het wapen ophalen.

Dus er komt wel wat bij kijken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank! Dit is wat ik bedoelde, maar dan heb ik nog één vraag: waar kan je dat VOG krijgen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verklaring omtrent gedrag. Die kan je via de gemeente waar je staat ingeschreven opvragen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oh oké bedankt