mag een minderjarige als getuige in een rechtszaak optreden en mag hij daartoe gedwongen worden mits er geen andere regels geschonden worden?

ik kan me namelijk voorstellen dat bijvoorbeeld een kind van 6 geen getuigenis mag afleggen in een strafzaak aangezien hij ook uit zijn nek kan kletsen of de waarheid kan verdraaien. ook kan ik me voorstellen dat een kind niet graag in een rechtszaak zit.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
6.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat kan een meerderjarige ook allemaal...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar een meerderjarige moet een eed afleggen waarvan als hij deze breekt zich schuldig maakt als meineed maar een kind zal zich minder snel realiseren dat hij iets zo verkeerd doet. Bovendien is het lastiger om een kind achter de tralies te krijgen dan een volwassene.

Het beste antwoord

''Getuige jonger dan 18 jaar
Minderjarige getuigen worden bijna nooit tijdens de zitting verhoord. Dit gebeurt alleen op het politiebureau of tijdens het vooronderzoek bij de rechter-commissaris. Getuigen jonger dan 16 jaar hoeven geen eed of belofte af te leggen. Zij worden wel aangespoord de waarheid te vertellen.''

Hun getuigenis zal dan waarschijnljik ook als ''minder'' gezien dan die van een volwassene, maar het kan wel blijkbaar. Verdere info kun je in de bijgevoegde bron vinden, mocht je geïnteresseerd zijn.