Hoe beslissen ze bij overlijden wat er van wie is?

Als een man en vrouw samenwonen zonder enig contract en de man overlijdt en de vrouw heeft dus geen recht op de erfenis. De rest van zijn famillie wijst hem ook af vanwege de schulden. De bank heeft beslag gelegd op zijn geld en spullen. Hoe beslissen ze dan welke spullen in het huis van hem waren? Bij kleren is het wel duidelijk, maar hoe zit dat met een tv e.d.?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Je kunt een informele relatie in zekere zin vergelijken met een huwelijk onder koude uitsluiting. De spullen die door de vrouw zijn betaald, blijven van de vrouw; de bank kan zich daar dan in ieder geval niet op verhalen. Maar het omgekeerde geldt ook: spullen die van de man waren, worden dus niet automatisch van de vrouw; de bank kan zich daarop verhalen.

Maar het antwoord op je vraag: hoe dan duidelijk wordt, wat nu van wie is/was? Bepaalde dingen kunnen wel duidelijk worden: op de betreffende bankrekening(en) zullen ongetwijfeld (betaal)gegevens te vinden zijn van bepaalde producten, met name de grotere producten zoals een auto.
Ook kan de bank zich verhalen op een koophuis dat alleen op naam van de man staat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En hoe zit het als ze de financiën wel samen deelden? Ze hadden wel een relatie, maar geen contracten. Ze betaalden het wel van het gezamenlijke geld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan denk ik wel dat de bank zich op dat saldo kan verhalen, nu blijkt dat man en vrouw deze rekening gezamenlijk beheerde. De grens daarvoor is niet hard te trekken, maar als blijkt dat er van een bepaalde gemeenschap sprake was, ook al is de relatie niet officieel. Daarvoor baseer ik mij mede op onderstaand stukje van prof. M.J.A. van Mourik:
"Tussen ongehuwd samenlevenden bestaat geen gemeenschap van goederen naar huwelijksvermogensrechtelijk voorbeeld. De vermogensrechtelijke verhouding is tot op zekere hoogte te vergelijken met die welke bestaat tussen echtgenoten die onder koude uitsluiting zijn gehuwd. Belangrijke verschillen dienen evenwel in het oog gehouden te worden.
Vooreerst het feit dat koude uitsluiting het gevolg is van een daarop gerichte overeenkomst (van huwelijkse voorwaarden) terwijl bij informeel samenlevenden de ‘uitsluiting’ gegeven is met de aard van de relatie. Belangrijker is dat aan het huwelijk onvermijdelijk de zorgplicht (lotsverbondenheid) is verbonden. Deze band heeft door middel van de huwelijksvoltrekking zelfs een publiekrechtelijke inslag. Samenwonen schept geen afdwingbare rechtsplicht tot onderhoud.
De gememoreerde verschillen zullen ook effect sorteren indien het gaat om de vraag in welke mate de eisen van redelijkheid en billijkheid zich doen gevoelen. (En vooral dit stukje kan van belang zijn):
Dát redelijkheid en billijkheid ook bij de informele relatie een rol kunnen spelen, is niet twijfelachtig. Er bestaat immers tussen de partners een rechtsverhouding ten aanzien waarvan redelijkheid en billijkheid als aanvullende bron van verbintenissen kunnen functioneren." Zie ook zijn website (hoewel niet direct voor bovenstaande info):
http://www.professorvanmourik.nl/.