Is aansluiting op het gasnet verplicht?

Ik ga een klein huisje kopen, waar ik misschien 100 dagen per jaar in woon. Ik heb genoeg aan elektriciteit en water, want koken doe ik elektrisch en verwarmen eventueel ook, maar dat zal zelden gebeuren want in de winter zit ik in Portugal. Dus ik wil het vastrecht uitsparen voor gas. Er is toch geen verplichting om diensten van nutsbedrijven af te nemen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Antwoorden (2)

Niemand verplicht je om gas van nutsbedrijven af te nemen. Anders hadden niet zo veel mensen een propaantank om in hun gasbehoefte te voorzien. Maar als je huisje op het aardgasnet is aangesloten zit er niets anders op dan dat gas te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry maar je antwoord is heel erg tegenstrijdig. Je moet gebruiken als.. maar je bent niet verplicht het af te nemen?! Kan je je niet af laten sluiten van het net?
Als de afstand tot de weg niet groter is dan 40 meter is het gasbedrijf verplicht het huis aan te sluiten op het net. Dat houdt in dat de technische voorzieningen aangelegd moeten worden om gas te kunnen afnemen.

Je bent echter niet verplicht om een overeenkomst af te sluiten voor gasafname.

Toegevoegd na 8 uur:
Als er nog wel een gasmeter is (ook al neem je geen gas af) moet je nog steeds vastrecht betalen. Als je door de netwerkbeheerder de aansluiting daadwerkelijk laat verwijderen, betaal je ook geen vastrecht meer. Aan dit verwijderen (de infrastructuur vanaf het aansluitpunt) zijn wel eenmalige kosten verbonden.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar moet je dan wel betalen als je aangesloten bent?
ronron1212
9 jaar geleden
Is niet zo Computertoon. Ik heb geen gas en betaal geen vastrechten de meter hangt er nog steeds maar is afgedopt.
Computoon
9 jaar geleden
Dan hanteren de Nederlandse gasnetbeheerders kennelijk niet dezelfde voorwaarden...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Onzin! Je kan gewoon je gascontract opzeggen. Wat de Netbeheerder vervolgens doet is je afsluiten. Hoe ze dat doen is afhankelijk van hoe vriendelijk (of onvriendelijk) je netbeheerder is. De meesten doen het kosteloos met een slot op de meter, sommigen (Liander) proberen je te dwingen ervoor te betalen wat niet mag zolang je maar geen opdracht geeft om dingen weg te laten halen. Alleen contract opzeggen, verwijderingskosten zijn voor de netbeheerder zelf.