Hoeveel geld krijgen onschuldig veroordeelden?

Lucia de B. is vandaag onschuldig verklaard voor een aantal moorden, maar zat wel 6,5 jaar onterecht vast‎.

Hoeveel geld krijgt zo'n vrouw, omdat ze al die tijd onschuldig vast zat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K

Antwoorden (7)

Altijd te weinig, al is het bedrag nog zo hoog, de gemiste jaren zijn niet in geld terug te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Te weinig, ondanks dat ze onschuldig is, wil nu niemand haar meer hebben voor de zekerheid.

Plus een vernietiging van een peroonlijk leven en haar directe familie, te weinig dus.

Daarnaast wat ze krijgt mogen wij weer ophoesten. Triest dus, voor allen.

En de verantwoordelijken komen met een excuus weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vergoeding per dag ligt rond de 90 euro, dus reken maar uit. Daarboven komt een bedrag voor gederfde inkomsten en overige immateriële schade. Het totaalbedrag zal dus ergens tussen de 2 en 3 ton liggen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niks dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind ik ook wel weinig.
paulus811
14 jaar geleden
Inmiddels lees ik in de krant dat men een vergoeding van 2 miljoen gepast vindt. Dit is natuurlijk een uitzonderlijke zaak en een goede advocaat kan naast de standaard vergoeding het bedrag enorm opdrijven, en terecht vind ik. 6,5 jaar van je leven is met geen bedrag goed te maken.
mijn kameraad kreeg 80€ per dag,dat zal Lucia ook krijgen ONGEVEER!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan nooit genoeg zijn om het leed en de schade die zij heeft opgelopen (hersenbloeding, beschadiging van reputatie, wantrouwen, gevangenschap, verloren tijd en wanhoop en verdriet) te compenseren...

Het hoogste ooit in Nederland uitgekeerde smartengeld bedroeg 300.000 euro ... en het is niet gezegd dat zij zoveel krijgt...

Geef mij dan toch maar liever vrijheid, gezondheid en erkenning...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is dat zo iets van 50,- per dag. Ze zal echter wel de komende maanden een van de duurste speakers zijn, want iedereen wil haar uitnodigen om naar haar verhaal te luisteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je weet dat de heren Wilco Viets ( euro 953.147 ) en Herman Du Bois ( euro 895.180 ) die verdacht waren in de zgn Puttense Moordzaak als schadevergoeding hebben gekregen, terwijl ze zeven jaar onschuldig hebben vastgezeten ( justitie wilde het afkopen met euro 165.000 ), gaat de schadevergoeding voor Lucia de B. iets meer voor haar opleveren, en weet je..........absoluut terecht ook, hoop eigenlijk dat ze een advocaat krijgt die er een paar miljoen uitrammelt.

Toegevoegd na 3 minuten:
De meerwaarde die ik in gedachten heb, zal niet zijn omdat ze korter of langer heeft vastgezeten, maar ze heeft potjandrie een beroerte gehad in de gevangenis, iets wat behoorlijk zal wegen op het schaaltje van Vrouwe Justitia ( waar ik van hoop dat haar balans nu eens wel de juiste kant op helt )