Loonheffingskorting ontvangen bij twee werkgevers, zonder toestemming wat nu?

Afgelopen jaar heb ik bij 2 werkgevers loonheffingskorting ontvangen, hierdoor moet ik bij deze belastingaangifte flink terug betalen aan de belastingdienst.

De situatie is alsvolgt:
baan 1 betreft een fulltime baan, ondanks mijn verzoek om te tekenen om loonheffingskorting was dit niet nodig. Dit zou een apart bureau regelen. Dit is NOOIT gebeurd dus was niet in de veronderstelling dat ik dit zou ontvangen (heb er immers niet voor getekend), daarom heb ik de loonheffingskorting op baan 2 (weekendbaan) nooit stopgezet.

Wat nu? Mag de werkgever bij baan 1 zomaar de korting toepassen zonder mijn verzoek?

Hoe gaat het terug betalen, bepaald de belastingdienst of ik de korting terug betaal van baan 1 of van baan 2 of mag ik dit zelf kiezen? Of kiezen ze het geen wat voor mij het voordeligste is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
5.9K
ronron1212
9 jaar geleden
Ze bepalen gewoon aan de hand van je inkomen wat je had moeten betalen en wat je betaald hebt en dat verschil moet je betalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En laat die van het baantje met het laagste inkomen stopzetten, anders heb je volgend jaar hetzelfde probleem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ben voortaan over gegaan naar een baantje
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ronron1212, of terug krijgt, kan dat ook?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat was je inkomen van het kleinste baantje in het hele jaar en hoeveel loonheffing heb je daar betaald?

Het beste antwoord

Een werkgever mag geen rekening houden met de loonheffingskorting als de werknemer daar niet voor getekend heeft. De werkgever mag de korting dus inderdaad niet 'zomaar' toepassen. Je had op je salarisstroken/de jaaropgave echter wel kunnen zien dat de loonheffingskorting op J stond.

Als je aangifte inkomstenbelasting doet, worden alle inkomsten (ook geld op de bank boven een bepaalde drempel en aftrekposten, enz.) bij elkaar geteld en daar wordt de belastingberekening op losgelaten. Dan zie je hoeveel belasting je daadwerkelijk betalen (of terugkrijgt).

De belastingdienst kiest dus niets op het gebied van loonheffingskortingen.

Als je gelijktijdig twee banen hebt en beide werkgevers hebben de loonheffingskorting op J staan, dan wordt te weinig loonheffing ingehouden (en ontvang je dus netto te veel inkomen). De loonheffing is een soort "voorschot" (voorheffing) op de inkomstenbelasting. Hoe hoog de juiste inkomstenbelasting is, wordt duidelijk als alles "op de grote hoop wordt gegooid" bij de aangifte inkomstenbelasting en opnieuw doorgerekend. Als dan blijkt dat de "voorschotten" te laag zijn geweest, moet je inderdaad bijbetalen (als er geen aftrekposten zijn die compenserend werken).

Per saldo word je er niet armer of rijker van, het is alleen vervelend als je er geen rekening mee had gehouden en het achteraf pas blijkt.

Toegevoegd na 3 minuten:
En... bij een van de werkgevers de loonheffingskorting meteen laten stopzetten.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. In dit geval gaat het over een goede 1700 euro. Dus tja zal er niet armer of rijker van worden, maar blijft veel geld. Zijn er mogelijkheden om de werkgever die dit ongevraagd heeft toegepast voor bepaalde kosten op te laten draaien? Via de rechtsbijstand ofzo? Momenteel heb ik maar één baan.
Computoon
9 jaar geleden
Ik zie geen grond voor het verhalen van schade want die is er niet. Je hebt in een eerder stadium in feite meer nettoloon gehad dan wat je had mogen hebben en dit is later rechtgetrokken. De fout van de werkgever zou bij een volledige controle van de loonadministratie wel aan het licht zijn gekomen maar of dit voldoende zou zijn voor een boete van de Belastingdienst als het een incident betreft? Ik betwijfel het.

Andere antwoorden (1)

Je bent zelf verantwoordelijk om dit door te geven. Meestal zorgt een werkgever dat hij voor zijn salarisadministratie weet wat er moet gebeuren maar als hij dat niet doet dan moet je het formulier dat in de link staat invullen en door hem laten afhandelen.

De werkgever mag niet zomaar de korting toepassen maar als dat gedaan is dan kun je daar volgens mij weinig aan doen.

Of de korting van baan 1 of baan 2 terugkomt is niet relevant. De belastingdienst kijkt naar je totale inkomen en het totaal van belasting dat je had moeten betalen en wat je betaald hebt. Het verschil moet je of bijbetalen of krijg je terug.