Is het toegestaan om als zelfstandige risicovolle handelingen te verrichten zonder diploma?

Bedankt voor het meedenken!

Ik heb een hoop vragen over titels, diploma's en certificaten. Op dit moment ben aan het onderzoeken wat je nou precies hebt aan een diploma (Behalve een baangarantie.)

Is het zo dat je extra bevoegdheden krijgt wanneer je in bezit bent over een officieel geaccrediteerd diploma?

Voorbeeld:

twee van mijn vrienden hebben een MBO Niveau 2 diploma 'Monteur elektrotechnische installaties.' (crebo 25333)

Wanneer je in huis handelingen wilt verrichten aan bepaalde elektra installaties b.v. De meterkast of een elektrische kookplaat dan is dat alleen toegestaan onder overleg, máár belangrijker door een aangewezen gecertificeerde elektromonteur.

Mijn vrienden beschikken dus zo een officieel diploma. Wanneer ze dus schade veroorzaken aan de installatie, zijn ze waarschijnlijk verzekerd.

Ik heb zelf slechts een slechts VMBO KBL (Techniek breed) diploma. Dat is dus waarschijnlijk niet hoog genoeg. Ik zal dan niet verzekerd zijn als er wat gebeurt

Mijn vraag is: Als mijn verhaal klopt, is het dan toegestaan om zelf b.v. dit soort handelingen te verrichten voor privé gebruik?

Daarnaast: Is er een verschil tussen bevoegdheden die je krijgt wanneer je beschikt over een hogere accreditatie zoals een niveau 4 diploma of een bachelor diploma?

En als laatste: kan ik dit soort informatie eenvoudig opzoeken wanneer je de bevoegdheden wilt weten over andere diploma's of certificaten?

Vriendelijk bedankt

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
5 jaar geleden
Je vrienden zijn niet zomaar verzekerd omdat ze een diploma hebben.
Reddie
5 jaar geleden
Niemand heeft een baangarantie. Met welk diploma dan ook.
LeonardN
5 jaar geleden
"Mijn vrienden beschikken dus zo een officieel diploma. Wanneer ze dus schade veroorzaken aan de installatie, zijn ze waarschijnlijk verzekerd." Misschien bedoel je te zeggen:
Als mijn vrienden een installatie veranderen, en er ontstaat schade dan keert de verzekering (als deze er is) waarschijnlijk wel uit omdat aan de voorwaarde is voldaan dat enkel een gecertificeerde installateur aan de installatie mag zitten. (ik weet niet of dit zo is, maar dat klinkt logischer dan wat jij voorstelt). Mijn vraag is: Als mijn verhaal klopt, is het dan toegestaan om zelf b.v. dit soort handelingen te verrichten voor privé gebruik? Ja dat is toegestaan, er is geen wet die het verbied om aan je eigen stroominstallatie te rommelen. De vraag is dus of de verzekering dan uitbetaald als er schade door onkundig handelen is ontstaan. Dat moet je lezen in de polis van de verzekering. Er zijn ook zat mensen die zonder enig diploma hun installatie aanleggen.

Het beste antwoord

In sommige gevallen wel, in andere gevallen niet. Dat ligt nogal aan de sector waarin je werkzaam bent of het specifieke geval wat je voor ogen hebt. Je mag zelf wel je eigen elektrische installatie aanleggen zonder diploma, maar als je dat bij of voor een bedrijf wil doen eisen ze vaak een diploma, zeker als je met hogere voltages/amperages gaat werken. In de medische wereld is helemaal veel nodig als je een handeling wil toepassen op een ander persoon, en terecht natuurlijk. Andere beroepen kan je zo aan beginnen. Je kan zo als steigerbouwer aan de slag, ook al lopen daar tig mensen op. Ook kan je een eigen bank beginnen zonder dat je daarvoor een diploma nodig hebt.
---
In het geval van eigen elektra aanleggen (of voor een ander), kan je daar ook nog een keuring over laten doen nadat het gedaan is, dat kan dan voldoende zijn voor de verzekering om uit te keren mocht er onverhoopt toch een probleem ontstaan.
Toegevoegd op 10 augustus 2018 17:54: tekst
LeonardN