Ben ik strafbaar als ik iemand indirect en niet concreet bedreig?

Ik heb persoon X bedreigt via Facebook chat via een gesprek met een vriend van X.
Ook heb ik alleen gezegd dat ik diegene naar de tyfus zal slaan.

Is dit strafbaar? Ik weet dat het onverstandig is en heb er spijt van maar geloof niet dat is strafbaar is omdat ik dit een aantal jaar geleden geleerd heb op school maar begin toch te twijfelen aan mijn geheugen.

9 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1. In uw geval zou ik natuurlijk wel willen weten waar precies "tyfus" ligt waar u hem naartoe wil slaan. Kan het op Googlemap niet vinden.
2. De chat waarin u dat meldt is een chat met een persoon Y. Hoe kan het dat X op de hoogte is met hetgeen u chat met Y?
Chat opnieuw met Y dat u er spijt van hebt, misschien komt X het ook te weten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rutge, voor het geval je mocht denken dat ik het niet serieus bedoel, even een korte uitleg.
Stel er wordt aangifte gedaan (Stel hè) en er komt een zitting waarvoor ik voor u een pleidooi zou moeten schrijven (of houden) dan zal ik punt 1 als uitgangspunt nemen. Ik weet niet wat ik mij erbij voor moet stellen. Waar slaat u hem naartoe? Geen idee. Naar de tyfus? Waar ligt dat? Dat wordt dolle pret tijdens de zitting. Een dreigement moet namelijk wel uit te voeren zijn.
Antoni
9 jaar geleden
JoanDArc, ik lees in de vraag en de toelichting niet letterlijk dat X ervan op de hoogte is. Dit terzijde, overigens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni, dat heb je goed gezien. Er staat echter dat persoon X bedreigd is (via, via) via een gesprek met Y. Als X er niet van op de hoogte is, is X zelf niet bedreigd en kan zich niet bedreigd voelen. Rutge uit zich in een gesprek via verbale agressie en daar blijft het bij, want hij heeft al spijt. Niks aan de hand dus.

Antwoorden (1)

Zolang er geen aangifte wordt gedaan door degene aan wie de dreiging is gericht is er weinig aan de hand.
Vaak zeggen de daders achteraf dat het een grap was, maar dit soort ernstige bedreigingen zijn zeker geen grap en kunnen vervelende consequenties hebben. Pas dus op met wat je op internet plaatst.

Bedreigingen via Internet zijn namelijk strafbaar.
Als degene die de bedreiging ontvangt, dit als een serieuze bedreiging beschouwd, kan er aangifte gedaan worden.

Toegevoegd na 9 minuten:
Van belang is dat degene die van de bedreiging op de hoogte is zich daadwerkelijk bedreigd voelt en angstig is. Als u chat data u spijt hebt van de opmerking is "zich bedreigd voelen" en "angst hebben" dus niet meer aan de orde.