Mag je in Nederland met een asielzoeker trouwen, en wat zijn de gevolgen voor jou als Nederlander en je partner als deze uit Nederland gezet dreigt?

Niet trouwen om een verblijfsvergunning, maar omdat je van elkaar houdt en bij elkaar wilt blijven. Maar wat nou als je partner, de asielzoeker, uitgezet dreigt te worden? Moet je dan, omdat je getrouwd ben met elkaar, met hem mee? Of moet je dan in Nederland blijven? Hoe zit dit in elkaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
21.3K

Het beste antwoord

Ja dat mag. Je moet echter de M-46 procedure via de Vreemdelingenpolitie doorlopen om toestemming te krijgen.
Als je BP (buitenlandse partner) wordt uitgezet moet je niet met hem mee, maar mag dat wel (je moet je BP dan achterna reizen).

Opties om bij elkaar te zijn:

1)Je kunt er voor kiezen om je BP daadwerkelijk uit te laten zetten en dan een MVV-aanvraag te doen. Er zijn een aantal voorwaarden voor een MVV-aanvraag (zie bron) doorgaans moet je BP dan in zijn thuisland slagen voor het inburgeringsexamen, een aantal documenten kunnen overleggen en jij aan inkomenseisen voldoen.

2)Mocht je BP over documenten beschikken, waardoor je niet onder ede hoeft te trouwen, dan is de EU-route misschien iets voor jullie. Je emigreert dan naar een "derde land" in de EU (ook wel België route genoemd). Omdat je als Nederlander naar een derde land (dus niet het land van jou of je partner) in de EU emigreert, moet je niet aan de Nederlandse of derde land wetgeving voldoen, maar aan de EU wetgeving (en die is veel soepeler o.a. qua inkomenseisen). Je kunt eventueel als grensarbeider vanuit België of Duitsland in Nederland blijven werken. Indien je terug wilt naar Nederland, doe je dit na minstens 6 maanden officieël verblijf (dus ingeschreven in de GBA) in het derde land. Voor een handboek en forum verwijs ik je naar www.buitenlandsepartner.nl (zie bron). Je mag me ook altijd een privébericht sturen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

jij zelf loopt geen kans om uitgezet te worden ze kunnen jou nederlands paspoort niet zomaar in trekken.
De (in-dit geval) asielzoeker loopt dat risico nog wel.
Je bent natuurlijk vrij om hem in dat land van herkomst op te zoekken. maar hier zullen ze ook wel wetten hebben die zeggen dat jij er niet zomaar mag gaan wonen.

**dit weet ik niet zeker:
De asielzoekker kan natuurlijk een nederlands paspoort aan vagen. (heeft een reden om in nederland te blijven) hier bij zit natuurlijk een heel preces denk aan inburgeringscursus. **
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als asielzoeker moet je minstens 5 jaar een verblijfsvergunning hebben om in aanmerking te komen voor naturalisatie tot Nederlander (en dan kan hij/zij pas een Nederlands paspoort aanvragen). De naturalisatieprocedure kost 800 euro voor 1 persoon, deze persoon moet aan een aantal voorwaarden voldoen (meestal erg moeilijk voor een asielzoeker; de inburgeringscursus is maar 1 van de vele voorwaarden) en duurt minimaal 3 maximaal 12 maanden.... Bij dreigende uitzetting dus geen optie!!!
Ja, je mag met iedere persoon trouwen waarmee je volgens het Nederlandse recht kan trouwen. De Nederlandse wet kent geen nationaliteitseis: je mag dus ook met een illegaal trouwen of met iemand die alleen maar met een toeristenvisum Nederland in kan. De wet stelt alleen maar eisen aan familiebanden en de (on)gehuwdheid van de partners die in het huwelijk willen treden.

Het huwelijk heeft geen verandering voor de verblijfsstatus van de Nederlandse partner, noch de buitenlandse partner. Dat wil zeggen: het is dus niet zo dat een huwelijk met een Nederlander een verblijfsrecht geeft. Verre van zelfs. De vreemdeling moet nog steeds door een uitgebreide procedure bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst, waarbij het huwelijk van marginaal belang is. (Andere EU landen, zoals Duitsland en België, hebben eenvoudigere procedures voor gehuwden. Het komt vaak voor dat mensen met een buitenlandse partner via die landen aan een verblijfsvergunning voor de EU komen, voordat ze zich weer in Nederland vestigen).

Omgekeerd geldt ook dat de nationaliteit van de Nederlandse partner niet verandert. Je moet dus niet mee als je partner uitgezet wordt. Jij 'moet' ook niet in Nederland blijven. Maar of je naar je partner toe kan, hangt af van het land van herkomst en de visumregels die daar gelden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Net als Nederland de M-46 procedure heeft, heeft België een schijnhuwlijkonderzoek. Dit schijnhuwlijkonderzoek kan behoorlijk moeilijk zijn en lang duren. In de EU schijnt Denemarken de minst moeilijke procedure qua trouwen met een buitenlandse partner te hebben.
Zolang je potentiële huwelijkspartner zijn of haar identiteit en huwelijkse staat als ongetrouwd kan aantonen ligt er niets in de weg om een huwelijk te sluiten. Voor de overheid is echter niet vast te stellen of je uit liefde of uit zakelijke overwegingen een huwelijk aangaat. Een huwelijk is daarom nooit een argument om een verblijfsstatus te krijgen. Wranger wordt zo'n situatie als er kinderen uit de relatie geboren zijn, al dan niet na afsluiten van dat huwelijk. Je ziet dan vaak dat die kinderen een Nederlands paspoort of ID hebben, want door de vader erkend, maar dat de moeder echt terug moet naar het land van herkomst om via de reguliere weg een verblijfsvergunning aan te vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet aan de M-46 procedure doorlopen via de Vreemdelingenpolitie. De Vreemdelingenpolitie kan besluiten dat er niet getrouwd mag worden, bijvoorbeeld omdat er niet genoeg bewijzen zijn dat er daadwerkelijk een langdurige relatie is. Dan kun je nog zo vaak aantonen dat je ongehuwd bent, maar mag je echt niet trouwen in Nederland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je aanvulling. Ik duik zeer binnenkort eens wat meer in deze materie omdat ik er te vaak van zeer nabij mee word geconfronteerd. Ik hoef er zelf wel niet zoveel mee in mijn dagelijkse werk maar het is toch handig om precies te weten hoe de vork in de steel zit.