Hoe werkt een vuurpeleton executie wat betreft de "regels"?

Stel een crimineel krijgt de doodstraf.
Is het een kwestie van, 10 schutters schiet maar raak?
Of bestaan er regels voor?
Hoevel kogels worden er afgevuurd, of waar richt men op?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik meen mij te herinneren dat het als volgt gaat:
Iedere schutter dient gericht te schieten, maar slechts één geweer bevat daadwerkelijk een kogel. De overige geweren zijn geladen met losse flodders.
De schutters zelf weten niet in welk geweer de kogel zit.
ronron1212
9 jaar geleden
Rabelais het kunnen meerdere met scherp geladen geweren staan dat is net wat er in de wet van het desbetreffende land staat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ronron1212
Duidelijk.
Dat is ook de reden dat ik het niet als antwoord heb geformuleerd. ;)

Het beste antwoord

Soms wordt een van de geweren met een losse flodder geladen. Dit heeft zowel een juridische als een psychologische reden. Juridisch is het moeilijk een lid van een vuurpeleton te vervolgen omdat dit lid zich kan verweren met het feit dat juist hij met een losse flodder heeft geschoten. De psychologische reden is dat het makkelijker zou zijn voor de leden van het vuurpeloton om deel te nemen, omdat ieder lid de kans heeft naderhand te geloven dat hij persoonlijk niet een dodelijk schot heeft afgevuurd. Nu is het wel zo dat een ervaren schutter het verschil kan voelen tussen de terugslag van een echte kogel en een losse flodder (die van een losse flodder is veel minder krachtig), maar in de praktijk blijkt dat er een sterke psychologische druk is om geen aandacht te besteden aan de terugslag. Veel leden van een vuurpeloton blijken bovendien naderhand de terugslag als niet krachtig te hebben ervaren.
fremar