Word in de loop van de tijd de kwaliteit van UNC/Proof munten minder? Of ben ik simpelweg opgelicht?

Mijn vader is een trotse munten verzamelaar die al ruim 20 tot 30 jaar bezig is met het verzamelen van munten. We praten over albums die vol zitten.
Hij heeft altijd een goede band gehad met 1 speciaal munten handelaar en is daar dus bij gebleven.

We zijn er achter gekomen dat de UNC en Proof munten (waar mijn vader voor heeft betaald) geen UNC/Proof munten zijn maar liefst 30% minder qua kwaliteit. Dus je kan het geen UNC en Proof munten meer noemen. Dus nu is onze vraag.. Word in de loop van de tijd de kwaliteit van mijn vader zijn munten minder? Of is hij opgelicht? En wat kunnen we doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op moment van aanschaf kan beoordeeld worden welk kwaliteit deze munten hebben.
Afhankelijk van hoe je ze behandeld en opslaat kunnen ze in kwaliteit achteruitgaan (net als circulatie munten).
http://www.knm.nl/Muntkwaliteiten/nl/page/427/

Antwoorden (1)

Ik ben geen muntenverzamelaar, en daarmee ook geen deskundige maar omdat ik de vraag wel interessant vind hierbij een poging tot antwoorden.

Munten worden geslagen door de Koninklijke Nederlandse Munt. Omdat het hier om geld gaat worden er stikte kwaliteitseisen gesteld (de kwaliteiten zijn beschreven in de link). De KNM zal nooit munten op de markt brengen die niet aan de gestelde eisen voldoen (mogelijk een enkele misslag die er doorheen glipt daargelaten, die dan ook gelijk een grote verzamelwaarde krijgen). dat betekent dat of uw vader de munten niet goed behandeld (met name bij de proof kwaliteit zou dit kunnen omdat die speciaal behandeld moeten worden) of dat uw vader inderdaad is misleid.

Om te beginnen worden bij proof sets echtheidcertificaten, dus dat is al een controle. UNC heeft dit verder niet (voor zover iok kan achterhalen). Als ze van deze handelaar afkomstig zijn zou je hem kunnen vragen of hij uitleg kan geven. Wat je er verder aan kunt doen weet ik niet.

Voor de toekomst kun je rechtstreeks bij de KNM bestellen, mogelijk is dat ook goedkoper.