Werken er bij een nucleaire centrale mensen die verplicht moeten blijven werken bij een calamiteit?

Enerzijds gun je het nucleaire storingsmonteurs dat ze mogen wegvluchten, anderzijds moeten ze wel de rest van het land redden.

13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Behalve in strafkampen kun je niemand verplichten om te (blijven) werken. Als je wegrent omdat je vreest voor je eigen leven kan niemand dat voorkomen. Gelukkig zijn er mensen die ondanks dat hun verantwoordelijkheid nemen.
Dat is bij Tjernobyl ook zo gegaan, er is niemand meer in leven van die crew. Vrijwilligers hebben daar heldenrollen vervuld door in het hoogradioactieve koelwater te duiken om een afsluiter dicht te zetten. Daarna leef je nog heel kort.
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Respect voor deze mensen:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij waren het in de Sovjet Unie niet allemaal vrijwilligers... Een hoop mensen kenden de risico's echt niet. Daar staat tegenover dat die mensen eerder doen wat ze opgedragen wordt.

Andere antwoorden (1)

Ja, de medewerkers in die Japanse centrale moesten en moeten 'gewoon' doorwerken. Een kerncentrale mag niet onbemenst zijn.
Tegelijkertijd mag je veronderstellen dat dat personeel wel beschermende kleding en dergelijke draagt, en dat er jodiumpillen beschikbaar zijn als er toch besmetting optreedt.
Als de boel compleet ontploft is je uit de voeten maken waarschijnlijk geen optie meer, dan ben je waarschijnlijk mee-ontploft :/ Maar dat risico neem je als je op zo'n plek werkt (en het ontplofrisico overigens op veel meer plekken dan alleen in kernreactoren).