Kan je in het buitenland (Europa) voor de Nederlandse wet trouwen?

En dan bedoel ik niet op een Nederlandse ambassade maar ergens in een hutje op de hei.
Ik weet dat de meeste mensen in NL voor de wet trouwen en dan in het buitenland de ceremonie doen maar ik vraag me af of je dus ook direct voor de NL wet in het buitenland kan trouwen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.trouwambtenaren.nu/faq/buitenland.htm
tinus1969
9 jaar geleden
Wat bedoel je met 'trouwen voor de Nederlandse wet'? Waar woon je?

Antwoorden (2)

Nee, dat kan niet. Als u trouwt in het buitenland (als het in het desbetreffende land al mogelijk is), dan moet je aan de regels/voorwaarden voor dat land voldoen. Uit ervaring kan ik u vertellen, dat is een papierwinkel aan werk. Om het daarna de documenten te laten legaliseren (moet bijvoorbeeld een apostille op het document in sommige landen) en dan registreren in NL.

Samenvatting van de websites:

Nederlanders die in het buitenland willen trouwen, kunnen contact opnemen met de buitenlandse instantie die het huwelijk voltrekt. Nederlanders die in het buitenland zijn getrouwd kunnen hun huwelijk registeren in Nederland. Als zij in Nederland wonen is dat verplicht.

Wilt u als Nederlander in het buitenland trouwen? Dan moet u nagaan of u volgens de rechten van het land (als vreemdeling) mag trouwen. Ook moet u navragen welke documenten u nodig heeft. Bijvoorbeeld een geboorteakte en een verklaring over uw burgerlijke staat.

U kunt hiervoor contact opnemen met de buitenlandse instantie die het huwelijk voltrekt. U kunt sinds 2012 niet meer op een Nederlandse ambassade in het buitenland trouwen.

Als u in Nederland woont, moet u het huwelijk registreren in de Basisregistratie personen (BRP).

Als u de buitenlandse huwelijksakte in Nederland wilt laten inschrijven, moet u deze eerst laten legaliseren. Dit laat u doen door de autoriteiten van het land.

Ik hoop dat het een duidelijk antwoord is voor u, aangezien in mijn ervaring met het internet heb gecombineerd. Websites zijn bijgevoegd, daar er veel informatie over te vinden is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In principe is het geen probleem.
Als je in het buitenland getrouwd bent, en je schrijft het huwelijk vervolgens in (in je eigen gemeente, maar kan ook in Den Haag), dan ben je gewoon volgens de Nederlandse wet getrouwd.