Is het legaal om de digitale variant van iemands krantenabonnement te gebruiken?

Stel mijn zus heeft een abonnement op een krant. Zij leest alleen de papieren versie, maar krijgt automatisch toegang tot de website.
Ik heb geen abonnement op die krant.
Zou ik - met haar toestemming - haar gegevens mogen gebruiken om toegang te krijgen tot het betaalde gedeelte van de website?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Ritsuka
9 jaar geleden
Dan moet je kijken in de voorwaarden van dat abonnement.

Het beste antwoord

Nee, dat mag niet. Als voorbeeld deze voorwaarden van de telegraaf:

Artikel 12. Toegang tot Digitale Uitgaven
1. De inloggegevens die Abonnee toegang geven tot een Digitale Uitgave zijn strikt persoonlijk en niet-overdraagbaar. Het is Abonnee niet toegestaan om zijn inloggegevens op enigerlei wijze (commercieel) te exploiteren of structureel in gebruik te geven aan derden. Abonnee mag de betreffende Digitale Uitgave slechts voor eigen gebruik downloaden en/of uitprinten. Het is niet toegestaan de Digitale Uitgave op andere wijze te verveelvoudigen, op te slaan en/of openbaar te maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, dat is legaal. Zo'n krantenabonnement kan door de uitgever nooit strikt persoonlijk worden gesteld. Ook de papierenversie kan door je zus door iedereen die ze wil, zowel gezinsleden als buren etc gelezen laten worden. Zonder problemen. Zelfde geldt voor de digitale versie.
AlphaLimaSierra
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Serieus? Is het zo simpel? Ik had verwacht dat er ergens iets zou staan als 'is strict persoonlijk'' of 'alleen voor u en uw huisgenoten'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lijkt mij niet! De algemene voorwaarden via internet te vinden valt niet mee. Maar het gaat om een persoonlijke accpunt die je gebruikt om in te loggen. Zie linkje. Alhoewel dat in de praktijk gezien geen problemen zal geven, lijkt het wettelijk gezien niet zo simpel. http://abonnementen.parool.nl/digitalekrant/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De digitale en de papieren krant zijn niet vergelijkbaar zoals in dit antwoord is gegeven. De papieren krant mag wel doorgegeven worden, maar de digitale krant niet.
Ook geldt naast de wet ook de zakelijke overeenkomst en deze kan bepalen dat het digitale abonnement strikt persoonlijk is en niet overdraagbaar is behalve aan huisgenoten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad klopt dit antwoord niet...