Nee, dat mag niet zomaar. Je moet daar eerst, en dat is een flink aantal weken van te voren, bij de gemeente waar je wilt gaan collecteren een vergunning voor aanvragen. Een zogeheten collectevergunning. De gemeente let bij de aanvraag op het doel van de inzameling, van welke organisatie het uitgaat, en het gewenste tijdstip.

Bij de aanvraag moet je kunnen aantonen dat het ingezamelde geld op een verantwoorde wijze aan het vermelde doel wordt besteed.
Amadea
9 jaar geleden
"Een goed doel krijgt één week de tijd voor het houden van de collecte. Tussen begin december en eind februari zijn er géén collectes en ook tussendoor zijn er collectevrije weken. Naast afspraken over de verdeling van collecten over het jaar zijn er ook afspraken over het collecteren zelf. Denk hierbij aan legitimatie door de collectant, eisen aan de collectebus en de manier waarop het opgehaalde bedrag wordt geregistreerd. Alle collectanten doen hun werk vrijwillig. In de regel moeten ze minstens 16 jaar zijn, maar sommige gemeenten staan jongere collectanten toe.
Een organisatie die wil collecteren heeft altijd een (gratis) vergunning van de gemeente nodig."

Het fondswerven via lidmaatschap mag dan wel weer het hele jaar en is niet gebonden aan vrijwilligers. Uiteraard met vergunning.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alle goede doelen met een CBF keurmerk (centraal bureau fondsenwerving) mogen jaarlijks een week collecteren. Het collecterooster staat op de site van het CBF. Daar staat op dat in de eerste 2 weken van februari wel al collectes gepland staan. Verder een goed antwoord.
Zie www.cbf.nl
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat er geen collectes zijn tot eind februari, staat in de bron van goede doelen.nl.
Ik weet niet of die 2 collectes die op de site van de cbf in februari staan pas bekend zijn geworden toen goededoelen.nl al de site had gemaakt, maar er is hier dus een klein verschil in wat ze zeggen.