Heeft gitaarspel auteursrecht?

Als ik een lied heb geschreven en ik wil het graag samen met het gitaarspel Craig D'Andrea - Falling for twelve hebben, Mag dit dan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Ja, gitaarspel heeft auteursrecht. Je zal dus de rechthebbende moeten vragen of je zijn muziek mag gebruiken of gokken dat je niet met rechtszaak om de oren wordt geslagen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alex1995
9 jaar geleden
Dus ook voor elke cover moet je toestemming hebben?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Yep.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja. Althans als je wat gaat uitbrengen (op CD bijvoorbeeld). Als je live gaat spelen: 6. LIVE SPELEN
In de inleiding schreven we al: met auteursrecht heb je te maken zodra je het oefenhok verlaat en gaat
optreden. Hoezo?
Als je ergens gaat optreden ben je bezig met het openbaar maken van muziek. Dat kan je eigen muziek zijn of die van iemand anders, als je covers speelt. Geheel naar de letter van de wet zou de band
zelf auteursrechten moeten betalen voor het spelen van andermans muziek in het openbaar; zelfs voor het spelen van je eigen muziek zou je - als je bent aangesloten bij Buma en je nummers daar zijn ge-5 registreerd - theoretisch gezien moeten betalen. In de praktijk is dat gelukkig niet zo. Cafés en zalen die live muziek programmeren hebben een overeenkomst met Buma en betalen jaarlijks een bedrag
dat onder meer is berekend aan de hand van de oppervlakte van de ruimte waar wordt opgetreden, de prijs van de consumpties en de toegangsprijs. http://www.pascalschardijn.nl/rechtenbrochure.pdf