Heeft een snelheidsovertreding invloed op het beginnersrijbewijs?

Ik heb vorige week mijn B rijbewijs gehaald, waarmee ik automatisch een AM rijbewijs heb. Nu heb ik een opgevoerde brommer gekocht die op de teller 70 km/ph rijd. Dit zal rond de 65 km/ph in het echt zijn.

Nu vroeg ik me af, als ik mee wordt genomen voor een rollerbank controle, krijg ik dan punten? En hoe werkt dit precies? Of blijft het bij een boete, en een melding?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
4.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@scootervraagje,
Je moet je verzekeringspolis eens goed nalezen. In het bijzonder wat er staat voor het geval dat je betrokken bent bij een aanrijding met de opgevoerde brommer. Een opgevoerde brommer is niet verzekerd, zelfs niet terwijl de bestuurder zich aan de snelheid houdt.
Er is dus geen dekking. Het gevolg is dat uw eigen schade niet vergoed wordt. De eventueel te vergoeden schade aan een tegenpartij wordt op u verhaald.

Het beste antwoord

Als je door de politie aangehouden wordt en het blijkt dat je scooter/brommer te hard kan rijden krijgt de bestuurder geen strafpunten op het rijbewijs B. Wel direct een verbod om met de brommer te rijden. Deze regel is per 1 juli 2014 ingevoerd.
Blijkt tijdens de controle op een rollenbank dat de bromfiets is opgevoerd, dan wordt het kentekenbewijs direct ingevorderd. Dit gebeurt bij een overschrijding van 15 km/h of minder.
De bromfiets krijgt een Wacht op Keuren (WOK) status en er mag niet mee worden gereden op de openbare weg totdat deze is herkeurd. De herkeuring kost € 64,00.
Daarbij komt nog de boete van de politie 10-15km: € 120,00.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kunt een strafpunt krijgen als je meer dan 30 km/u te hard rijdt op de bromfiets.

Het constateren van een te hoge constructiesnelheid van de bromfiets op de rollenbank levert geen punten op. kan wel een boete opleveren uiteraard.
AlphaLimaSierra
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die eerste link had ik inderdaad ook al gezien, echter wist ik niet zeker of dit voor de scooter en automobilisten waren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou je een +1 geven als is niveau 2 was, AlphaLimaSierr!